DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5385
Title: Cultura e educação da nobreza feminina em Homero e Virgílio
Other Titles: Culture and education of female nobility in Homer and Virgil
Authors: Souza, Nilciana Machado de
metadata.dc.contributor.advisor1: Grizoste, Weberson Fernandes
Keywords: Literatura Latina;Educação;Cultura;Areté;Mulheres.
Issue Date: 10-Oct-2023
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Citation: SOUZA, Nilciana Machado de. Cultura e educação da nobreza feminina em Homero e Virgílio. 2023. 26f. TCC (Graduação em Licenciatura Plena em Letras) - Universidade do Estado do Amazonas, Parintins. 2023.
metadata.dc.description.resumo: O presente artigo de conclusão de curso traz a cultura e educação da nobreza feminina em Homero e Virgílio evidenciando a influências de Homero (Odisséia) na obra de Virgilio (Eneida), mostrando assim as divergências e semelhanças entre selecionadas personagens femininas de ambas as epopeias. Há muitas diferenças entre as mulheres homéricas e virgilianas. As mulheres de Homero de fato pertencem a nobreza grega; as mulheres de Virgílio são estrangeiras, o caso de Dido, e indígenas o caso de, Camila, Dido e Amata. No entanto todas elas seguem um modo de vida exemplar. Além disso podemos perceber que os poetas convergem e divergem em suas concepções de cultura e educação, mesmo Homero sendo o principal arquétipo, Virgílio ultrapassa a fronteira e inspira-se em valores que são próprios das mulheres romanas.
Abstract: This course conclusion article discusses the culture and education of female nobility in Homer and Virgil, highlighting the influences of Homer (Odyssey) on Virgil's work (Aeneid), thus showing the divergences and similarities between selected female characters from both epics. There are many differences between Homeric and Virgilian women. Homer's women actually belong to the Greek nobility; Virgílio's women are foreigners, in the case of Dido, and indigenous in the case of Camila, Dido and Amata. However, they all follow an exemplary way of life. Furthermore, we can see that poets converge and diverge in their conceptions of culture and education, even though Homer is the main archetype, Virgil goes beyond the border and is inspired by values that are typical of Roman women.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5385
Appears in Collections:CESP - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cultura e educação da nobreza feminina em Homero e Virgílio.pdf281,02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.