DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/984
Title: Simulações digitais com uso do PhET para o ensino e aprendizagem de força e movimento
Other Titles: Digital simulations using PhET to teach and learn strength and motion
Authors: Veras, Ricardo Silva
Keywords: Aprendizagem significativa;Meaningful learning;Movimento;Movement;Força;Force;Atrito;Friction;Simuladores;Simulators
Issue Date: 26-Jul-2018
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Abstract: This research proposes the use of free simulators in the study of the concept of Force and movement in the 1st year of high school. The activities were developed from constructivist principles highlighting the significant learning of David Ausubel and Vergnaud's conceptual field theory. The methodology of the research had a qualitative approach based on the experience of the supervised internships during the Degree in Physics of the State University of Amazonas and the application of a questionnaire to 7 physics teachers of the state education network where it was verified that the teachers do not use other differentiated teaching methodologies in the schools mainly due to the lack of physical structure. This fact corroborates the importance of using free simulators that can be made available in notebook, mobile phone, tablets, etc. as a teaching and learning tool of Physics for a more meaningful learning. By using the proposal teachers can adapt and reframe it according to the reality of the school and the students.
Description: Esta pesquisa propõe o uso de simuladores gratuitos no estudo do conceito sobre Força e movimento no 1° ano do ensino médio. As atividades foram desenvolvidas a partir de princípios construtivistas destacando-se a aprendizagem significativa de David Ausubel e teoria dos campos conceituais de Vergnaud. A metodologia da pesquisa teve uma abordagem qualitativa baseando-se na experiência dos estágios supervisionados ocorridos durante o Curso de Licenciatura em Física da Universidade do Estado do Amazonas e na aplicação de questionário a 7 professores de Física da rede estadual de ensino onde constatou-se que os professores não utilizam outras metodologias de ensino diferenciadas nas escolas principalmente devido à falta de estrutura Física. Fato que corrobora a importância da utilização de simuladores gratuitos que possam ser disponibilizados em notebook, celular, tablets, etc. como ferramenta de ensino e aprendizagem de Física visando uma aprendizagem mais significativa. Ao utilizar a proposta os professores poderão adequar e resignificá-la conforme a realidade da escola e dos alunos.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/handle/riuea/984
Appears in Collections:EST - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons