DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/805
Title: O uso da modelagem matemática como recurso pedagógico no estudo de área de figuras espaciais
Other Titles: The use of mathematical modeling as a pedagogical resource in the study of space figures
Authors: Bitencourt, Otávio
Keywords: Modelagem Matemática;Figuras Espaciais;Cálculo da Área
Issue Date: 17-Jan-2018
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Abstract: This article discusses the results of a research that aims to analyze the use of mathematical modeling in the teaching-learning process in the area of spatial geometric figures. The methodological course was centered on the nature of qualitative research; having as observation data collection technique, open questionnaire and workshop. The subjects of the research were 18 students of the second year of high school of a State School in the municipality of Parintins - Amazonas. The results obtained allow us to know that the students present difficulties regarding the conceptual understanding of spatial geometrical figures, examples of them and the resolution of calculations of areas due to the lack of contextualization and use of pedagogical resources; The mathematical modeling of mathematical modeling allows the visualization of the terms of the equations according to the available material, allowing the students to have a new view of the spatial geometrical figures. It is argued that the study of this content needs to be worked from the student's daily life to provide meaning to the learning and application of methodologies that awaken the interest and spirit of research of this, in the search of the construction of their own knowledge.
Description: Este artigo discute os resultados de uma pesquisa que tem como objetivo analisar a utilização da modelagem matemática no processo de ensino-aprendizagem de área de figuras geométricas espaciais. O percurso metodológico foi centrado na natureza de pesquisa qualitativa; tendo como técnica de coleta de dados a observação, questionário aberto e oficina. Os sujeitos da pesquisa foram 18 estudantes do 2º ano do ensino médio de uma escola estadual do município de Parintins - Amazonas. Os resultados obtidos possibilitaram conhecer que os alunos apresentam dificuldades em torno do entendimento conceitual de figuras geométricas espaciais, exemplificação destas e resolução de cálculos de áreas devido à falta de contextualização e utilização de recursos pedagógicos; constatando que o uso da modelagem matemática facilita a compreensão das fórmulas matemáticas utilizadas no cálculo de área, pois permite a visualização dos termos das equações de acordo com o material disponível possibilitando aos alunos nova visão das figuras geométricas espaciais. Defende-se que o estudo desse conteúdo precisa ser trabalhado a partir do cotidiano do aluno para fornecer significado ao aprendizado e aplicação de metodologias que despertem o interesse e espírito de investigação deste, na busca da construção de seu próprio conhecimento.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/handle/riuea/805
Appears in Collections:CESP - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons