DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4011
Title: Investigação matemática explorando o triângulo de Sierpinski por meio dos software GoGebra em uma Turma do 9º ano do Ensino Fundamental
Other Titles: Mathematical investigation exploring the Sierpinski triangle through GoGebra software in a class of the 9th grade of Elementary School
Authors: Maciel, Robison da Silva
metadata.dc.contributor.advisor1: Soares, Carlos José Ferreira
Keywords: Investigação Matemática. Software GeoGebra. Aprendizagem;Mathematical research. GeoGebra software. Apprenticeship
Issue Date: 4-Dec-2021
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
metadata.dc.description.resumo: O desenvolvimento de ensino e aprendizagem de matemática deve ser criativo e dinâmico, pois interagir duas tendências de investigação matemática pode contribuir para aprendizagem dos alunos. Uma vez que o presente trabalho teve por objetivo verificar a contribuição da investigação matemática por meio do software GeoGebra no triângulo de Sierpinski em uma turma do 9° ano no ensino fundamental. Tendo como instrumentos de coleta de dados questionário, caderno de campo e fotografia. Sendo que o estudo foi analisado pela análise descritiva. Mediante o desenvolvimento dessa pesquisa de explorar o triângulo de Sierpinski através do GeoGebra verificou-se que auxilia os alunos a construir e aprimorar sua aprendizagem, visto que os grupos desenvolveram algumas relações matemáticas envolvendo adição, subtração, multiplicação, radiciação e potenciação. Portanto, a exploração de tarefas investigativas por meio dessa ferramenta tecnológica pode possibilitar aos alunos uma aprendizagem autônoma.
Abstract: The development of teaching and learning mathematics must be creative and dynamic, as interacting two trends in mathematical research can contribute to student learning. Since the present work aimed to verify the contribution of mathematical research through the GeoGebra software in the Sierpinski triangle in a 9th grade class in elementary school. Using a questionnaire, field notebook and photography as instruments for data collection. The study was analyzed by descriptive analysis. Through the development of this research to explore the Sierpinski triangle through GeoGebra, it was found that it helps students to build and improve their learning, as the groups developed some mathematical relationships including, subtraction, multiplication, rooting and potentiation. Therefore, an exploration of investigative tasks through this technological tool can enable students to learn autonomously.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4011
Appears in Collections:CEST - Trabalho de Conclusão de Curso



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.