DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4004
Title: Aspectos históricos e diferentes representações dos números racionais em livros didáticos do ensino fundamental.
Other Titles: Historical aspects and different representations of rational numbers in elementary school textbooks.
Authors: Santos, Jade de Jesus Mendes dos
metadata.dc.contributor.advisor1: Costa, Lucélida de Fátima Maia da
Keywords: História;Representação;Números Raiconais
Issue Date: 18-May-2022
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
metadata.dc.description.resumo: Neste artigo apresentamos os resultados de uma pesquisa qualitativa, de natureza bibliográfica. As informações obtidas ocorreram por meio da análise dos livros didáticos de matemática da coleção – Apoema – do autor Adilson Longen, dos anos finais do Ensino fundamental (6°, 7°, 8º e 9° ano) utilizados no último triênio (2019-2021), focando a análise nas unidades de cada livro em que se apresentavam os conjuntos dos números racionais. O objetivo geral consistia em analisar os aspectos históricos e as diferentes representações dos números racionais presentes nos livros didáticos. Os resultados obtidos indicam que os livros didáticos ainda apresentam os aspectos históricos dos números racionais de maneira muito simplória e não fazem relações entre as diferentes representações desse tipo de número. Pois, apenas apresentam os números racionais, como os números decimais e a porcentagem, que são exibidos em unidades diferentes das dos números racionais sem ter qualquer informação que estes também fazem parte do conjunto dos racionais.
Abstract: In this article we present the results of a qualitative research, of a bibliographic nature. The information obtained occurred through the analysis of the mathematics textbooks of the collection - Apoema - by author Adilson Longen, from the final years of elementary school (6th, 7th, 8th and 9th year) used in the last triennium (2019-2021) ), focusing the analysis on the units of each book in which the sets of rational numbers were presented. The general objective was to analyze the historical aspects and the different representations of rational numbers present in textbooks. The results obtained indicate that textbooks still present the historical aspects of rational numbers in a very simplistic way and do not make relationships between the different representations of this type of number. Because, they only present the rational numbers, such as the decimal numbers and the percentage, which are displayed in different units from the rational numbers without having any information that these are also part of the set of rational numbers.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4004
Appears in Collections:CESP - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.