DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3987
Title: Contribuições da monitoria acadêmica na formação do professor de matemática no CESP-UEA
Other Titles: Contributions of academic monitoring in the training of mathematics teachers at CESP-UEA
Authors: Serrão, Maria do Carmo dos Santos
metadata.dc.contributor.advisor1: Beltrão, Maria Isabel do Socorro Lobato
Keywords: Monitoria Acadêmica;Formação Docente;Matemática
Issue Date: 17-May-2022
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
metadata.dc.description.resumo: O trabalho teve como objetivo analisar as contribuições da monitoria acadêmica do CESP/UEA, 2018-2020, à formação do professor de Matemática, na perspectiva dos monitores e egressos que atuam na Educação Básica. Com intuito de alcançar tal objetivo, o estudo seguiu um percurso metodológico pautado na pesquisa qualitativa do tipo exploratória, visto que se buscou analisar as contribuições da monitoria acadêmica a formação de acadêmicos monitores. Na construção dos dados foram realizadas entrevistas semiestruturadas com acadêmicos e egressos da licenciatura em Matemática do CESP/UEA, que atuam e/ou atuaram na monitoria no triênio de 2018/2020. Os resultados indicam que, a monitoria acadêmica se torna um alicerce na formação do futuro professor de matemática, visto que, possibilita que esse, desenvolva habilidades diversas na troca de conhecimentos com seus colegas, além de contribuir no processo formativo de ambos.
Abstract: The objective of this work was to analyze the contributions of the academic monitoring of CESP/UEA, 2018-2020, to the training of the mathematics teacher, from the perspective of the monitors and graduates who work in Basic Education. In order to achieve this objective, the study followed a methodological path based on qualitative exploratory research, since we sought to analyze the contributions of academic monitoring to the training of academic monitors. In the construction of the data, semi-structured interviews were conducted with academics and graduates of the mathematics degree at CESP/UEA, who work and/or worked in monitoring in the triennium of 2018/2020. The results indicate that academic monitoring becomes a foundation in the formation of the future mathematics teacher, since it enables the teacher to develop diverse skills in the exchange of knowledge with his colleagues, besides contributing to the formative process of both.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3987
Appears in Collections:CESP - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.