DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3919
Title: O processo de aprendizagem de língua portuguesa - fatores condicionantes que implicam no letramento de alunos da EJA no ensino fundamental da Escola São Pedro
Other Titles: The Portuguese language learning process - conditioning factors that imply the literacy of EJA students in elementary school at Escola São Pedro
Authors: Souza, Jaqueline Peixoto
metadata.dc.contributor.advisor1: Cardoso, Maria Celeste de Souza
Keywords: Ensino Fundamental;Educação de Jovens e Adultos;Língua Portuguesa;Ensino-Aprendizagem;Letramento
Issue Date: 2-Aug-2019
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
metadata.dc.description.resumo: O artigo apresenta resultados de pesquisa relacionada ao processo de ensino-aprendizagem no letramento dos alunos da EJA e mostra as maiores dificuldades dos alunos referentes à disciplina de Língua Portuguesa quando se trata de leitura, interpretação e de produção textual, mas as implicações começam fora da escola, a correria diária dos alunos, os afazeres que os deixam sem tempo de revisar os conteúdos em casa acabam prejudicando sua vida escolar. E a escola? Ajuda no incentivo de letramento? Nesse trabalho, buscamos responder essas e várias outras questões sobre o Ensino Fundamental, modalidade EJA. A metodologia, é de natureza qualitativa, tendo como tipo de pesquisa, a bibliografia; a coleta de dados foi pesquisa de campo om aplicação de questionários para alunos e professores. O trabalho tem como principais teóricos, Chaves (2008), Freire (2009), Kleiman (2008) e Martins (2006).
Abstract: The article presents research results related to the teaching-learning process in the literacy of EJA students and shows the greatest difficulties of students regarding the Portuguese Language discipline when it comes to reading, interpretation and textual production, but the implications begin outside the school, the daily rush of students, the tasks that leave them with no time to review the contents at home end up harming their school life. And the school? Help in encouraging literacy? In this work, we seek to answer these and several other questions about Elementary Education, EJA modality. The methodology is of a qualitative nature, having as a type of research, the bibliography; Data collection consisted of field research with the application of questionnaires to students and teachers. The main theorists of this work are Chaves (2008), Freire (2009), Kleiman (2008) and Martins (2006).
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3919
Appears in Collections:NESMAU- Núcleo de Ensino Superior de Maués.



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.