DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3478
Title: A atuação do pedagogo na organização do trabalho pedagógico: implicações e reflexões
Other Titles: The role of the pedagogue in the organization of pedagogical work: implications and reflections
Authors: Sousa, Marcos Bezerra de
metadata.dc.contributor.advisor1: Araújo, Cristina Carvalho de
Keywords: Organização do trabalho pedagógico;Organization of pedagogical work;Atuação do pedagogo;Pedagogue's work;Ensino e aprendizagem;Teaching and learning
Issue Date: 30-Jul-2021
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Citation: SOUSA, Marcos Bezerra de. A atuação do pedagogo na organização do trabalho pedagógico: implicações e reflexões. 2021. 32 f. TCC (Graduação em Pedagogia) - Universidade do Estado do Amazonas, Manaus.
metadata.dc.description.resumo: A presente pesquisa objetivou compreender as implicações da atuação do pedagogo na organização do trabalho pedagógico. Trata-se de uma pesquisa qualitativa onde utilizou-se como procedimento técnico a pesquisa de campo com caráter descritivo. Como instrumento de coleta de dados optou-se pela observação e a entrevista semiestruturada. Para a realização da pesquisa realizou-se inicialmente um levantamento bibliográfico para fundamentação teórica sobre o tema em estudo, por meio de livros, outras produções cientificas e documentos oficiais. A pesquisa baseou se em estudiosos como Libâneo (2018), Bueno (2001), Monteiro (2012), Placco (2012), dentre outros. O local da pesquisa foi uma escola pública municipal da Zona Centro-Sul de Manaus. Apresentamos no decorrer do trabalho algumas concepções de organização do trabalho pedagógico, bem como um breve histórico da formação e atuação do pedagogo. Identificamos os desafios e possibilidades da atuação do pedagogo frente à organização do trabalho pedagógico, e a articulação entre pedagogo e professor diante do ensino e aprendizagem das crianças. Os resultados apontam uma cultura organizacional com assentimento entre os sujeitos da escola, visto que a mesma caminha no desenvolvimento dos seus projetos em comum concordância, o que caracteriza e encoraja a cultura da escola de forma diferenciada, se fortalecendo na convivência dos indivíduos que fazem a escola.
Abstract: The present research aimed to understand the implications of the pedagogue's performance in the organization of pedagogical work. It is a qualitative research where it was used as technical procedure the field research with descriptive character. As an instrument for data collection we used participant observation, field notebook, and semi-structured interviews. To carry out the research we initially carried out a bibliographical survey for theoretical foundation about the theme under study, through books, other scientific productions and official documents. The research was based on scholars such as Libâneo (2018), Bueno (2001), Monteiro (2012), Placco (2012), among others. The research site was a municipal public school in the south-central zone of Manaus. We present during the work, some conceptions of the organization of pedagogical work, as well as a brief history of the formation and performance of the pedagogue. As results, we identified the challenges and possibilities of the pedagogue's performance facing the organization of the pedagogical work, and the articulation between pedagogue-teacher facing the teaching and learning of children. The results point to an organizational culture with assent among the subjects of the school, since it walks in the development of their projects in common agreement, which characterizes and encourages the culture of the school in a different way, strengthening in the coexistence of individuals who make the school.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3478
Appears in Collections:ENS - Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.