DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3400
Title: Abordagem literária no ensino da matemática - uma breve análise sobre a obra de Malba Taham “o homem que calculava no ensino médio
Other Titles: Literary approach to mathematics teaching - a brief analysis of Malba Taham's work “the man who calculated in high school
Authors: Almeida, Tamilhe dos Santos
metadata.dc.contributor.advisor1: Queiroz, Gideão Teixeira
Keywords: Ensino da Matemática;Literatura;Transposição Didática
Issue Date: 26-Jul-2021
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
metadata.dc.description.resumo: O presente artigo destaca a literatura como um possível caminho para aproximar os alunos do universo da matemática. Nesse sentido, os resultados desta pesquisa atendem ao objetivo geral de analisar as possibilidades de uso de fragmentos do texto do livro “O homem que calculava” de Malba Taham em abordagens didáticas no ensino da Matemática para o Ensino Médio. A pesquisa fundamentou-se em visões qualitativas do tipo exploratória, foram selecionadas como técnicas de pesquisa a leitura crítica, fichamento, questionários e entrevistas. Na leitura do livro observou-se diversos conteúdos matemáticos com potencial para serem empregados no ensino para que os alunos possam contemplar o conhecimento matemático.
Abstract: This article highlights literature as a possible way to bring students closer to the universe of mathematics. In this sense, the results of this research meet the general objective of analyzing the possibilities of using fragments of the text of the book "The Man who Calculated" by Malba Taham in didactic approaches in the teaching of Mathematics for High School. The research was based on qualitative exploratory views, critical reading, filing, questionnaires and interviews were selected as research techniques. In reading the book, several mathematical contents with potential to be used in teaching were observed so that students can contemplate mathematical knowledge.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3400
Appears in Collections:CESP - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.