Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3138
Title: | Contextualizando o ensino de geometria no 8º ano do ensino fundamental |
Other Titles: | Contextualizing geometry teaching in the 8th grade of elementary school |
Authors: | Batista, Paulerson Oliveira |
metadata.dc.contributor.advisor1: | Souza, Joerlen Alves de |
Keywords: | Formação de Professor;Ensino de Geometria;Constextualização |
Issue Date: | 27-Nov-2019 |
Publisher: | Universidade do Estado do Amazonas |
metadata.dc.description.resumo: | O presente trabalho é resultado de uma pesquisa realizada em uma escola municipal de Parintins com os alunos do 8º ano do Ensino Fundamental. Traz para a discussão temas como formação de professor, ensino de geometria, o processo de contextualização e interdisciplinaridade no ensino da matemática. Tem como o objetivo geral analisar como a contextualização, por meio da quadra e do jogo de futsal, pode se tornar um facilitador do ensino-aprendizagem da geometria no 8º ano do Ensino Fundamental. O percurso metodológico foi qualitativo e foram utilizadas a observação sistemática, o registro fotográfico e a entrevista não estruturada. Baseado no resultado da oficina avaliou-se como positiva a implementação do projeto a geometria da quadra e do jogo de futsal: facilitador para o ensino-aprendizagem no 8° ano do Ensino Fundamental. |
Abstract: | The present work is the result of a research carried out in a municipal school of Parintins with the students of the 8th grade of elementary school. It brings to the discussion topics such as teacher training, geometry teaching, the contextualization process and interdisciplinarity in mathematics teaching. Its general objective is to analyze how the contextualization, through the court and the futsal game, can become a facilitator of geometry teaching and learning in the 8th grade of elementary school. The methodological course was qualitative and systematic observation, photographic record and unstructured interview were used. Based on the outcome of the workshop, the implementation of the project the court geometry and the futsal game: a facilitator for teaching and learning in the 8th grade of elementary school was evaluated as positive. |
URI: | http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3138 |
Appears in Collections: | TMP-2019 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Contextualizando o ensino de geometria no 8º ano do ensino fundamental.pdf | 745,92 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License