DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3133
Title: Práticas pedagógicas no 7º ano do ensino fundamental: jogos de roleta na abordagem dos números inteiros
Other Titles: Pedagogical practices in the 7th year of elementary school: roulette games to approach whole numbers
Authors: Souza, Kesia Lopes de
metadata.dc.contributor.advisor1: Beltrão, Isabel do Socorro Lobato
Keywords: Aprendizagem;Jogo matemático;Números inteiros
Issue Date: 27-Nov-2019
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
metadata.dc.description.resumo: O artigo apresenta resultados de um estudo que teve como objetivo investigar a eficácia do jogo matemático denominado roleta no ensino das operações básicas com números inteiros. O estudo se caracteriza de natureza qualitativa, por se tratar de uma investigação que transcende o mero conhecer. Suscitando compreensão de uma realidade a partir dos dados obtidos nas práticas pedagógicas com alunos do 7° ano de uma escola pública de Parintins. A partir dos dados obtidos, constatamos que o processo de ensino aprendizagem das operações básicas dos números inteiros ainda é mecânico resultando na simples memorização dos conteúdos, contudo os resultados das atividades desenvolvidas na aplicação da proposta de estudo indicam que o jogo da roleta dos inteiros deu oportunidade aos alunos compreenderem melhor os conceitos e diferenças de números positivos e negativos de uma forma lúdica e divertida.
Abstract: The article presents results of a study that aimed to investigate the effectiveness of the mathematical game called roulette in the teaching of basic operations with integers. The study is characterized by a qualitative nature, as it is an investigation that goes beyond mere knowledge. Awakening understanding of a reality from the data obtained in pedagogical practices with 7th grade students from a public school in Parintins. From the data obtained, we found that the process of teaching learning the basic operations of integers is still mechanical resulting in the simple memorization of contents, however the results of the activities developed in the application of the study proposal indicate that the game of roulette of integers gave opportunity for students to better understand the concepts and differences of positive and negative numbers in a playful and fun way.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3133
Appears in Collections:TMP-2019



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons