DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3099
Title: O uso das tecnologias digitais no ensino superior: uma leiura da formaçãodos acadêmicos de matemática do CESP-UEA
Other Titles: The use of digital technologies in higher education: a law on the training of academic mathematics students at CESP-UEA
Authors: Rocha, Jordana Moraes
metadata.dc.contributor.advisor1: Rendeiro, Manoel Fernandes Braz
Keywords: Tecnologia Digitais;Formação de Professor;Ensino de Matemática
Issue Date: 28-Nov-2019
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
metadata.dc.description.resumo: Este estudo tem como objetivo geral analisar a relação das tecnologias digitais no aprimoramento e incentivo do ensino e aprendizagem dos conteúdos matemáticos e pedagógicos, no processo de formação dos acadêmicos de licenciatura em matemática do CESP/UEA. A pesquisa foi do tipo descritiva com uma abordagem qualitativa, onde, utilizamos para a coleta de dados a análise documental do Projeto Pedagógico do Curso (PPC) do CESP/UEA, entrevistas dos professores do colegiado de matemática e a aplicação de questionários aos acadêmicos do 8º período de matemática. Dos quais buscamos descrever suas práticas e experiências, analisando os aspectos subjetivos que atingiram as respostas acerca do tema abordado. Por fim, os dados foram organizados e interpretados a partir do método da triangulação, que nos levaram a constatar que a percepção dos acadêmicos, bem como uso das tecnologias digitais pelos professores é reduzida, limitando o alcance que as tecnologias possibilitam na construção do conhecimento.
Abstract: This study aims to analyze the relationship of digital technologies in improving and encouraging the teaching and learning of mathematical and pedagogical content, in the process of training of undergraduate students in mathematics at CESP / UEA. The research was descriptive with a qualitative approach. Where, we used for data collection the documental analysis of the CESP / UEA Pedagogical Course Project (PPC), interviews of the teachers of the mathematics collegiate and the application of questionnaires to the students of the 8th period of mathematics, from which we tried to describe their practices. and experiences and we analyzed the subjective aspects that reached the answers about the theme approached. Finally, the data were organized and interpreted using the triangulation method, which led us to realize that the perception of academics, as well as the use of digital technologies by teachers is reduced, limiting the scope that technologies allow in the construction of knowledge.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3099
Appears in Collections:CESP - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons