DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/2881
Title: O relato de uma atividade para o ensino de biofísica fundamentada em metodologias ativas de ensino
Other Titles: Report of activities for biophysics teaching based on active teaching methodologies
Authors: Urias, Guilherme
Azeredo, Luciana Aparecida Silva de
Assis, Alice
Keywords: Metodologias Ativas;Blended Learning;Problem Based Learning;Ensino Superior;Biofísica
Issue Date: 14-Jan-2016
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Citation: ABDALLA, M. E.; GAFFAR, A. M. The seven steps of PBL implementation: tutor’s manual. Blueprints in health profession education series, 2011. HARDT, L. S. Formação de professores: as travessias do cuidado de si, 2006. Disponível em: <http://29reuniao.anped.org.br/trabalhos/trabalho/GT08-1764--Int.pdf.> Acesso em: 20 dez. 2014. LARMER, J.; MERGENDOLLER, J. Eight Essentials for Project-Based Learning. Buck Institute for Education, 2010. SCHMIDT, H. G, MOLEN, H. T., WINKEL, W. W. R. Constructivist, problem-based learning does work: A meta-analysis of curricular comparisons involving a single medical school. Educational Psychologist, v.44, n.4, p. 227–249, 2009. SHARMA, P. Blended Learning. ELT journal, v.64, n.4, p. 456–458, 2010. VEIGA-NETO, A. Dominação, violência, poder e educação escolar em tempos de Império. In: (Orgs.) RAGO, M.; VEIGA-NETO, A. Figuras de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 13-38.
metadata.dc.description.resumo: Neste artigo, apresentamos o relato de uma atividade de ensino fundamentada nas metodologias de ensino Blended Learning (BL) e Problem Based Learning (PBL). O objetivo da proposta pedagógica foi o de criar condições para o desenvolvimento das competências necessárias para a compreensão das interações entre o sistema auditivo e os conhecimentos da Física sonora. Para tanto, um texto foi elaborado, cujo conteúdo apresentou aos alunos uma situação problemática, em que um personagem havia perdido parte significativa da audição devido às condições insalubres do seu ambiente de trabalho. A partir da leitura do texto, os alunos realizaram debates, estudos individuais e pesquisas para que, a partir dos conhecimentos da Física, pudessem compreender detalhadamente a situação-problema apresentada. De acordo com as observações e registros realizados, destacamos a participação dos alunos durante os debates em sala de aula, uma das principais características das atividades pedagógicas pautadas em metodologias ativas. Sobre os aspectos relacionados à aprendizagem dos conteúdos, publicaremos o resultado das avaliações em trabalhos futuros devido aos limites que se impõem ao presente texto. No entanto, apresentamos resultados preliminares, em que 77% dos alunos alcançaram rendimento satisfatório. Palavras-chave: Metodologias ativas; Blended Learning; Problem Based Learning; Ensino Superior; Biofísica.
Abstract: In this work, we present a report of a teaching activity based on Blended Learning (BL) and Problem Based Learning (PBL). This educational proposal aims to produce the conditions for developing the skills required to understand the interactions between the hearing system and the knowledge of sound physics. Therefore, we drew up and presented to the students a text containing a problem situation, in which a person had a significant hearing loss due to unsanitary conditions at his workplace. With the text as a start point, the students held debates, individual studies and research so that, they could understand the situation proposed in details, based on the knowledge of physics. According to the observations and records, we point out the student participation during the debates in class, one of the main characteristics of educational activities based on active methodologies. About the aspects concerning to the learning of physics contents, the results of the assessments will be published in future studies, due to the limits imposed this kind of publication. However, preliminary results present that 77% of students achieved satisfactory performance. Keywords: Active methods; Blended Learning; Problem-based Learning; Higher education; Biophysics.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/2881
ISSN: 1984-7505
Appears in Collections:Revista Areté - Artigos de Periódicos



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons