DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1374
Title: A linguagem do palhaço em diálogo com o processo de desmecanização do tecido acrobático
Other Titles: The language of the clown in dialogue with the process of demolition of the acrobatic fabric
Authors: Brito, Karine Magalhães de
Keywords: Palhaço;Tecido aéreo;Corporeidade
Issue Date: 30-Jan-2019
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Abstract: This article describes on the use of aerial silk acrobatics and the way in which it was manipulated by the clown Meio Kilo as a form of desmecanization of the acrobat’s body, who used the instrument with the technique of circus equipment. As a methodological procedure, the work was developed in field research and turned into a process of stage production that composes the discipline of Montagem Cênica II of the Theater course of the University of the State of Amazonas (UEA), producing scientific research from of the corporeity of matrices developed by Renato Ferracini (2003) and also the technique applied to the acrobatic silk according to Marco Bortoleto (2007). The research started from this universe of complexities and made a cut on the rise of the analysis in the play "Interditado" that was inspired by the use of the acrobatic silk and its relation with the comic play of the clown.
Description: O presente artigo relata o uso do tecido acrobático e a maneira em que foi manipulado pela palhaça Meio Kilo como forma de desmecanização do corpo da acrobata, que utilizou o aparelho com a técnica do equipamento circense. Como procedimento metodológico, o trabalho se desenvolveu em pesquisa de campo e deu origem a um processo de montagem cênica que compõe a disciplina de Montagem Cênica II do curso de Teatro da Universidade do Estado do Amazonas (UEA), sendo produzida a pesquisa científica a partir da corporeidade de matrizes desenvolvidas por Renato Ferracini (2003) e também da técnica aplicada ao tecido de acordo com Marco Bortoleto (2007). A pesquisa partiu desse universo de complexidades e fez um recorte do amadurecimento da análise do espetáculo “Interditado” que teve como inspiração o uso do tecido acrobático e a sua relação com o jogo cômico da palhaça.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1374
Appears in Collections:ESAT - Trabalho de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A linguagem do palhaço em diálogo com o processo de desmecanização do tecido acrobático.pdfArquivo principal.1,21 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons