DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1040
Title: O conhecimento arqueológico e patrimonial nas séries iniciais do Ensino Fundamental na Escola Estadual Joaquim de Souza Coelho
Other Titles: The archaeological and patrimonial knowledge in the initial series of Elementary School in the State School Joaquim de Souza Coelho
Authors: Souza, Maria Luiza Freire de
Keywords: Educação Patrimonial;Patrimonial Education;Arqueologia;Archeology;Patrimônio;Patrimony
Issue Date: 29-Aug-2018
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Abstract: This work was aimed at showing Patrimonial Education (EP) activities developed in a school with students from the initial series of elementary education, in the city of Manacapuru - AM. In developing the activities, it is possible to note the lack of a discipline within the school curriculum focused on Heritage Education, in order to develop activities that arouse students' interest in archeology, heritage, and the memory of their identity. Patrimonial Education is focused on environmental licensing practices and contract archeology projects, but it is believed that Patrimonial Education should be an interdisciplinary teaching proposal focused on issues of cultural literacy of elementary school students. It is believed that there can only be knowledge, awareness and preservation through an educational process. Patrimonial Education seeks to bring young people and children an active process of learning. Keyword:
Description: Esse trabalho de conclusão de curso teve por objetivo mostrar atividades de Educação Patrimonial (EP) desenvolvida em uma escola com alunos das series iniciais do ensino fundamental, na cidade de Manacapuru - AM. Ao desenvolvermos as atividades pode-se notar a carência de uma disciplina dentro do currículo escolar voltada à Educação Patrimonial, com isso buscou-se desenvolver atividades que despertassem o interesse dos alunos pela arqueologia, pelo patrimônio, bem como pela memória de sua identidade. A Educação Patrimonial está voltada para práticas de licenciamento ambiental e a projetos de arqueologia de contrato, mas acredita-se que a Educação Patrimonial deva ser uma proposta interdisciplinar de ensino voltada para questões de alfabetização cultural de alunos do ensino fundamental. Acredita-se que só pode haver conhecimento, consciência e preservação, mediante processo educacional. A Educação Patrimonial busca levar a jovens e crianças a um processo ativo de aprendizado e conscientização.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/handle/riuea/1040
Appears in Collections:ESO - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons