DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4197
Title: O sujeito pronominal de 1º pessoa em textos de alunos do ensino fundamental II em Manaus
Other Titles: The 1st person pronominal subject in texts by primary school students in Manaus
Authors: Pereira, Isa Cristina Barroso
metadata.dc.contributor.advisor1: Martins, Silvana Andrade
Keywords: Sociolinguística;Sujeito pronominal;Sujeito nulo;Sujeito preenchido;1ª pessoa do singular
Issue Date: 1-Nov-2019
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Citation: PEREIRA, Isa Cristina Barroso. O sujeito pronominal de 1º pessoa em textos de alunos do ensino fundamental II em Manaus. 2019. 25 f. TCC (Graduação em Letras) - Universidade do Estado do Amazonas, Manaus.
metadata.dc.description.resumo: Este artigo tem como objetivo a verificação no uso do Sujeito Pronominal de 1ª pessoa do singular em textos narrativos de alunos do Ensino Fundamental II em Manaus. Esta verificação do sujeito tenciona diretamente nas categorias Preenchida e Nula. É uma pesquisa de natureza Quantitativa e possui como aporte teórico a Sociolinguística Variacionista, destacando Labov (1972) e Mollica (2008); a Linguística Textual, entre os destaques Bonifácio &Maciel (2010) e Tatit (2018); e alguns dos estudos sobre Sujeito Pronominal que foram realizados no Brasil, especificamente Duarte (1995) e Novaes (1997). Por meio deste objetivo, este estudo também verifica se as tendências de uso do sujeito pronominal de 1ª pessoa na escrita apresentam ou não as mesmas tendências de uso na fala. Os resultados gerais das análises apontaram que a categoria Nula ainda se sobrepõe à categoria Preenchida, diferentemente de alguns estudos voltados para a oralidade que mostram exatamente o contrário. Palavras-chave: sociolinguística; sujeito pronominal; sujeito nulo; sujeito preenchido; 1ª pessoa do singular.
Abstract: This article aims to verify the use of the 1st person singular subject pronoun in singular in narrative texts of students of the Fundamental Education II in Manaus. This verification of the subject intends directly in the categories Filled and Null. It is a research of Quantitative nature It is a Quantitative research and has as theoretical contribution the Variationist Sociolinguistics, highlighting Labov (1972) and Mollica (2008); Textual Linguistics, among the highlights Bonifácio &Maciel (2010) and Tatit (2018); and some of the studies on Pronominal Subject that have been conducted in Brazil, specifically Duarte (1995) and Novaes (1997). Through this aim, this study also verifies if the usage trends of the subject 1st person pronominal subject in writing present or not the same trends of use in speech. The results The general results of the analyses pointed out that the category Null still overlaps with the category Filled, The results of the analysis showed that the Null category still overlaps the Filled category, unlike some studies on orality which show the exact opposite. Keywords: sociolinguistics; pronominal subject; null subject; filled subject; 1st person singular.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4197
Appears in Collections:ENS - Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O sujeito pronominal de 1ª pessoa em textos de alunos do ensino fundamental II em Manaus.pdf582,4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.