DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3417
Title: Ensino-aprendizagem de matemática no 6° ano do ensino fundamental, na cidade de Parintins-AM, em tempo de pandemia da COVID-19
Other Titles: Mathematics teaching-learning in the 6th year of elementary school, in the city of Parintins-AM, during the COVID-19 pandemic
Authors: Prado, Diego Antonio de Oliveira do
metadata.dc.contributor.advisor1: Pereira, Tacilene Campos
Keywords: Ensino- Aprendizagem;Matemática;Covid-19
Issue Date: 26-Jul-2021
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
metadata.dc.description.resumo: Esta pesquisa é um estudo de caso e tem como objetivo compreender como se desenvolveu o processo de ensino-aprendizagem remoto de Matemática, no 6º ano do Ensino Fundamental II, na cidade de Parintins/AM, durante a pandemia da Covid-19, no ano 2020. Como procedimentos metodológicos foram utilizadas entrevistas semiestruturadas e questionários mistos. O público alvo foram 14 professores, 105 alunos e 99 pais/responsáveis. Verificou-se que os recursos didáticos e metodológicos utilizados no ensino remoto foram, aplicativos de conversas, apostilas, videoaulas, Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA) e o rádio. As principais dificuldades identificadas pelos professores, alunos e pais/responsáveis foram, a falta de comunicação, de internet, de aparelho celular; utilização das plataformas digitais e a falta de domínio dos conteúdos. Entende-se, portanto, que desenvolver o processo de ensino-aprendizagem nessas condições, propicia ainda mais as desigualdades sociais, sendo necessário uma verdadeira reflexão sobre o futuro da educação, em especial a brasileira.
Abstract: This research is a case study and aims to understand how the remote teaching-learning process in Mathematics developed, in the 6th year of Elementary School II, in the city of Parintins/AM, during the Covid-19 pandemic, in the year 2020. As methodological procedures, semi-structured interviews and mixed questionnaires were used. The target audience was 14 teachers, 105 students and 99 parents/guardians. It was found that the didactic and methodological resources used in remote teaching were conversation applications, handouts, video classes, virtual learning environment (AVA) and radio. The main difficulties identified by teachers, students and parents/guardians were the lack of communication, internet, cell phone; use of digital platforms and lack of mastery of content. It is understood, therefore, that developing the teaching-learning process under these conditions, further promotes social inequalities, requiring a true reflection on the future of education, especially in Brazil.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3417
Appears in Collections:CESP - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.