DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/982
Title: Concepções sobre as atividades experimentais no ensino-aprendizagem de física nas escolas públicas da cidade de Manaus para ensino médio
Other Titles: Conceptions about experimental activities in teaching-learning of physics in public schools in the city of Manaus for high school
Authors: Souza, Juciene Teixeira de
Keywords: Atividades experimentais;Experimental activities;Ensino-aprendizagem;Teaching - Learning;Física;Physical
Issue Date: 31-Jul-2018
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Abstract: This integrative systematic review was developed with the purpose of conducting a qualitative and quantitative study of the experimental activities. For this, we sought a deepening in previous research, in the reality of physics teaching in Manaus for the construction of the topic Bibliographic Research, we also constructed a topic with a look at the different modalities: investigative, demonstrative and verification and their contributions in the teaching-learning process of the physical curricular component in high school. We also used field research for data collection to be provided by SEDUC-Am, in order to understand what support and structure projects are available to teachers and students to carry out experimental activities at school. Aiming the contributions of experimental activities and the conceptions of teachers and students about this practice in teaching-learning physics. However, although teachers and students recognize the importance of experimental activities in physics classes, few teachers exploit this teaching strategy, one of the factors that make this practice difficult is the lack of a laboratory in the middle schools in the city of Manaus, because among 160 schools surveyed, 82 did not have a science laboratory. And we still need actions that motivate teachers and students more, because notices are open in the PCE every year, but the demand of teachers of physics is low. Being that in 2017 of 397 approved projects in Amazonas only 14 are of physics.
Description: Esta pesquisa de revisão sistemática integradora foi elaborada com intuito de fazer um estudo quali-quantitativo acerca das atividades experimentais, para isso buscamos um aprofundamento em pesquisas anteriores, na realidade do ensino de física em Manaus para a construção do tópico Pesquisa Bibliográfica, construímos também um tópico com um olhar sobre as diferentes modalidades: investigativas, demonstrativas e de verificação e suas contribuições no processo de ensinoaprendizagem do componente curricular física no ensino médio. Recorremos também a pesquisa de campo para coleta de dados a serem fornecidos pela SEDUC-Am, no sentido de compreendermos quais projetos de apoio e estrutura que dispõe aos professores e aos alunos para a realização de atividades experimentais na escola. Apontando as contribuições das atividades experimentais e as concepções dos professores e alunos sobre esta prática no ensino-aprendizagem de física. Entretanto verificamos que apesar de professores e alunos reconhecerem a importância das atividades experimentais nas aulas de física, poucos professores exploram esta estratégia de ensino, um dos fatores que dificultam essa prática é a falta de laboratório nas escolas de Ensino Médio na cidade de Manaus, pois dentre 160 escolas pesquisadas 82 não possuem laboratório de ciências. E que ainda necessita-se de ações que motivem mais os professores e alunos, pois são abertos editais no PCE todos os anos, porem a demanda de professores de físicas é baixa. Sendo que em 2017 de 397 projetos aprovados no Amazonas apenas 14 são de física.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/handle/riuea/982
Appears in Collections:EST - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Concepções sobre as atividades experimentais no ensino-aprendizagem.pdf2,88 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons