DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/833
Title: Gênero textual “fábula” em sala de aula, habilidades e competências leitoras dos alunos do 6º ano do ensino fundamental
Other Titles: Textual genre "fable" in the classroom: skills and reading skills of the students of the 6th year of elementary school
Authors: Silva, Francimary
Keywords: Fábula;Habiliadades;Competências;Leitura
Issue Date: 23-Jan-2018
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Abstract: This monograph shows how the textual genre "fable" can contribute to the skills and reading skills of the students of the 6th grade of Elementary School in a Municipal School of Parintins. To develop activities of reading and writing, without doubt the use of the various textual genres, they contribute to the formation of readers, mainly in Elementary School. This is the importance of textual genres in the process of teaching and learning, through the practice of reading and writing in the classroom, students have the opportunity to know the different genres found in society, and can thus make use of the gender most appropriate to the situation communicative in their social life. Therefore, the school should insert pedagogical projects and / or other strategies encouraging these reading practices through different texts. This work was based on the following theorists: Marcuschi (2008); Martins (2006); Solé (1998); Red (2009); Bortone (2008); Kleiman (2008) the PCNs (1998); among others. As a methodology used in this research, a qualitative approach and a hypothetical-deductive and comparative method were made. During the observation, interviews were made with the teachers of Portuguese Language, as well as the reading workshop that had as objective to take the textual genre "fable" so that the students had the first contact with this genre. In this way the results were achieved, students develop their skills and reading skills in the classroom. We analyzed and discussed the results that emphasized this work,
Description: Esta monografia vem mostrar de que forma o gênero textual “fábula” pode contribuir para com as habilidades e competências leitoras dos alunos do 6º ano do Ensino Fundamental em uma escola Municipal de Parintins. Desenvolver atividades de leitura e escrita, requer sem dúvida o uso dos diversos gêneros textuais, eles vêm contribuir na formação de leitores, principalmente no Ensino Fundamental. Essa é a importância dos gêneros textuais no processo ensino e aprendizagem, através das práticas de leituras e escrita em sala de aula, os alunos têm a oportunidade de conhecer os diferentes gêneros encontrados na sociedade, podendo assim fazer o uso do gênero mais adequado à situação comunicativa em seu convívio social. Por isso, a escola deve inserir projetos pedagógicos e/ou outras estratégias incentivando essas práticas de leitura através de diferentes textos. Este trabalho teve como embasamento os seguintes teóricos: Marcuschi (2008); Martins (2006); Solé (1998); Rojo (2009); Bortone (2008); Kleiman (2008) os PCNs (1998); entre outros. Como metodologia utilizada nesta pesquisa, foi feita uma abordagem qualitativa, e método hipotético-dedutivo e comparativo. Durante a observação, foram feitas entrevistas com as professoras de Língua Portuguesa, além da oficina de leitura que teve como objetivo levar o gênero textual “fábula” para que os alunos tivessem o primeiro contato com esse gênero. Dessa forma os resultados foram alcançados, os alunos desenvolvem suas habilidades e competências leitoras em sala de aula. Foi feita a análise e discussão dos resultados que deram ênfase a este trabalho.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/handle/riuea/833
Appears in Collections:CESP - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons