DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/792
Title: O uso do software educacional Poly e Modelagem matemática como recursos pedagógicos para o ensino e aprendizagem de poliedros.
Other Titles: The use of educational software Poly and Mathematical Modeling as pedagogical resources for the teaching and learning of polyhedra.
Authors: Coelho, Ramon
Keywords: Software Educacional Poly;Modelagem Matemática;Ensino da Matemática
Issue Date: 10-Jan-2018
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Abstract: This article presents a qualitative research developed with contributions from the action research on the use of methodological tendencies such as: technology in education and mathematical modeling, as elements of potentialization of the teaching and learning of the mathematical content of Polyhedra. The research was carried out with students of the 2nd year "1", morning shift, at the State School Senador João Bosco, who answered a questionnaire that preceded the lecture using the POLY educational software and the mathematical modeling workshop. Throughout the development of the activities of this study participatory observations were made, with annotations in the field book. And finally, about 10% of the participants and the teacher of the mathematics discipline of the school were submitted to an interview. Based on the triangulation of the collected data, searching for the theorists that discuss the themes of this research, it was verified that the uses of these methodological tendencies contribute to the pedagogical process, making teaching more attractive and stimulating and learning more pleasant and meaningful.
Description: Este artigo apresenta uma pesquisa qualitativa desenvolvida com aportes da pesquisa-ação sobre o uso de tendências metodológicas como: a tecnologia na educação e a modelagem matemática, como elementos de potencialização do ensino e da aprendizagem do conteúdo matemático de Poliedros. A pesquisa foi realizada com estudantes do 2º ano “1”, turno matutino, na Escola Estadual Senador João Bosco, que responderam um questionário que antecedeu a aula expositiva usando o software educacional POLY e a oficina de modelagem matemática. Durante todo o desenvolvimento das atividades deste estudo foram realizadas observações participativas, com anotações em caderno de campo. E por fim, cerca de 10% dos participantes e o professor da disciplina de matemática da escola foram submetidos a uma entrevista. Após análise feita através da triangulação dos dados coletados, buscando base nos teóricos que discutem as temáticas desta pesquisa, verificou-se que os usos dessas tendências metodológicas contribuem com o processo pedagógico, tornando o ensino mais atrativo e instigante e o aprendizado mais prazeroso e significativo.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/handle/riuea/792
Appears in Collections:CESP - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons