DSpace logo

Bitte benutzen Sie diese Kennung, um auf die Ressource zu verweisen: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/791
Titel: Um desafio no aprendizado da matemática do ensino médio: soma de números fracionários
Sonstige Titel: A challenge in the learning of high school mathematics: sum of fractional numbers
Autor(en): Lima, Leandro
Stichwörter: Ensino de Matemática;Soma de frações;Frações;Soma algébrica
Erscheinungsdatum: 9-Jan-2018
Herausgeber: Universidade do Estado do Amazonas
Zusammenfassung: The present article brings the proposal of verification of the conjuncture of the teaching of Mathematics starting from the use of the operation of the sum of fractions. In these terms, this article has for objective to discuss the results of a research that it evaluated the difficulties, in the process of development of the mathematical learning of the sum of fractional numbers in the medium teaching. The research is leaning in the following authors: Brasília (2006), Carvalho (2009), Cury (2007), Haydt (2006), Pinto (2000), among others. For obtaining of information, the research of field of the quantitative-descriptive type was used, for the studies of verification of hypotheses. It was also used the observation techniques, questionnaires and glimpsed semi-structured. Because, through the same ones it was possible to identify the percentile of students with difficulties in the operation of sum of fractions; analyzing the mistakes regarding the lifted up problem and verifying the use of the "algebraic sum" as alternative method to add fractions. The research has as sample thirty students, being those of the 1st to the 3rd year and three teachers of the medium teaching in a school of the state net, located in the city of Parintins/AM. In that context, the data appear for a percentile one high of students that ignore the methods for sum of fractions with different denominators, but starting from the method of "algebraic sum" it is possible to revert that problem. In that way we understood the importance of the study of the sum fractions for the learning of the contents of the mathematics of the medium teaching, because the same ones can contribute in the students' school and social aspect.
Beschreibung: O presente artigo traz a proposta de verificação da conjuntura do ensino de Matemática a partir do uso da operação da soma de frações. Nestes termos, este artigo tem por objetivo discutir os resultados de uma pesquisa que avaliou as dificuldades, no processo de desenvolvimento do aprendizado matemático da soma de números fracionários no ensino médio. A pesquisa está apoiada nos seguintes autores: Brasília (2006), Carvalho (2009), Cury (2007), Haydt (2006), Pinto (2000), entre outros. Para obtenção de informações, utilizou-se a pesquisa de campo do tipo quantitativo-descritivos, para os estudos de verificação de hipóteses. Também utilizou-se as técnicas de observação, questionários e entrevista semiestruturada. Pois, através das mesmas foi possível identificar o percentual de alunos com dificuldades na operação de soma de frações; analisando os erros referentes à problemática levantada e verificando a utilização da “soma algébrica” como método alternativo para somar frações. A pesquisa tem como amostra trinta alunos, sendo esses do 1º ao 3º ano e três professores do ensino médio em uma escola da rede estadual, localizada na cidade de Parintins/AM. Nesse contexto, os dados apontam para um percentual elevado de alunos que desconhecem os métodos para soma de frações com denominadores diferentes, mas a partir do método de “soma algébrica” é possível reverter essa problemática. Dessa forma compreendemos a importância do estudo da soma frações para o aprendizado dos conteúdos da matemática do ensino médio, pois os mesmos podem contribuir no aspecto escolar e social dos alunos.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/handle/riuea/791
Enthalten in den Sammlungen:CESP - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação

Dateien zu dieser Ressource:
Datei Beschreibung GrößeFormat 
Um desafio no aprendizado da matemática do ensino médio - soma de números fracionários.pdf645,2 kBAdobe PDFÖffnen/Anzeigen


Diese Ressource wurde unter folgender Copyright-Bestimmung veröffentlicht: Lizenz von Creative Commons Creative Commons