DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/685
Title: Cartografia social como recurso didático para o ensino de geografia do 7º ano da Escola Municipal: "São Sebastião" na comunidade de Nossa Senhora do Rosário Lago do Máximo Parintins AM
Other Titles: Social cartography as a didactic resource for the teaching of geography of the 7th year of the Municipal School: "São Sebastião" in the community of Nossa Senhora do Rosário Lago do Maximo Parintins AM
Authors: Farias, Vandrey
Keywords: Comunidade;Cartografia Social;Ensino de Geografia
Issue Date: 28-Sep-2017
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Abstract: The works focused on traditional knowledge are being analyzed in the Ribeirinha Communities, as well as the recognition of these populations. In this sense, the possibilities of recognition of the varied "Realities lived" in the "Territories", which made it possible to analyze about didactic resources that can be worked in the classroom. Its main objective was to use social cartography as a didactic resource for the teaching of geography in the 7th year of the "São Sebastião" Municipal School in the Community of Nossa Senhora do Rosário, as a form of didactic alternative to the geography teachers of the said community. Having as methodological procedures the workshops carried out in the school with the students, where the students built their knowledge collectively in their space of lived relations, with the teacher who develops the teaching of geography in the locality, it is observed the lack of contextualization of the contents of geography in the students' reality. For this, we sought the historicity of the place to understand the development of the social, political and economic relations of the same. Soon the data of the research will be of great importance for the teaching of geography, in the contextualization with the reality of the student. It is worth noting the drawings developed by the students of the 7th year of the mentioned school, where they had the possibility of working their "Territory" lived, and in the interviews was the proof that they have these collective knowledge in the community, and that serve as a teaching resource for teaching of geography.
Description: Os trabalhos voltados para os saberes tradicionais estão sendo analisadas nas Comunidades Ribeirinhas, bem como o reconhecimento dessas populações. Neste sentido, as possibilidades de reconhecimento das variadas “Realidades Vividas” nos “Territórios”, que possibilitou analisarmos acerca de recursos didáticos que podem ser trabalhados na sala de aula. Tendo como objetivo principal utilizara cartografia social como recurso didático para o ensino de geografia no 7º ano da Escola Municipal “São Sebastião” na Comunidade de Nossa Senhora do Rosário lago do Máximo, como forma de alternativa didática aos professores de geografia da referida comunidade. Tendo como procedimentos metodológicos as oficinas realizadas na escola com os alunos, onde os alunos construíram seu conhecimento coletivamente no seu espaço de relações vividas, com o professor que desenvolve o ensino de geografia na localidade, observa-se a falta de contextualização dos conteúdos de geografia na realidade dos alunos. Para tal, buscou-se a historicidade do local para compreendermos o desenvolvimento das relações sociais, políticas e econômicas da mesma. Logo os dados da pesquisa serão de suma importância para o ensino de geografia, na contextualização com a realidade do aluno. Ressaltando os desenhos desenvolvidos pelos alunos do 7º ano da referida escola, onde tiveram a possibilidade de trabalhar seu “Território” vivido, e nas entrevistas foi a comprovação de que eles possuem esses saberes coletivos na comunidade, e que servem de recurso didático para o ensino de geografia.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/handle/riuea/685
Appears in Collections:CESP - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons