DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/680
Title: Análise da produção do espaço geográfico de parintins por meio da comparação de fotografias
Other Titles: Analysis of the production of the geographical space of parintins by comparing photographs
Authors: Batista, Alexandra
Keywords: Ensino de Geografia;Produção do Espaço;Análise Fotográfica
Issue Date: 28-Sep-2017
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Abstract: The present work shows the students' perception regarding the use of the photographic image in Geography classes and the understanding of the production of the geographic space of the city of Parintins, collaborating in the teaching-learning process. The studies carried out for the composition of this work will allow the subject to read, interpret, know the historicity through the comparison of ancient and current images, deciphering the paradigms that exist in the photographic images as to the landscape, thus allowing them to know and to identify the elements that contributed to the transformation of geographic space production. In the course of this work we used relevant analyzes to the qualitative research that makes a study of social relations within the pluralization of the spheres of life. The main objective of the research was to know the students' understanding of the production of the geographic space of Parintins through the photographic images, where it will also help the student to stimulate the observed information to make an analysis of the image and its meaning, suggesting as a practice to be used in the classroom and the teacher as the main mediating agent in this information. The present research was carried out with 20 students and 01 professor of geography, attending the 6th Year of Primary Education. The most relevant information collected by questionnaires and direct observation to the students and teacher were tabulated and transformed into graphs. The results of the research showed that photography is a facilitating and indispensable instrument in the teaching of geography, through the photographic image the student is able to learn the history of some points of the city and to identify the responsible factors that led to the transformation.
Description: O presente trabalho mostra a percepção dos alunos com relação ao uso da imagem fotográfica nas aulas de Geografia e no entendimento quanto à produção do espaço geográfico da cidade de Parintins, colaborando no processo de ensino-aprendizagem. Os estudos realizados para a composição deste trabalho permitirá o sujeito a fazer uma leitura, interpretar, conhecer a historicidade através da comparação de imagens antigas e atuais, decifrando os paradigmas que existem nas imagens fotográficas quanto à paisagem, permitindo assim, a conhecerem e a identificarem os elementos que contribuíram para transformação da produção do espaço geográfico. No decorrer deste trabalho utilizaram-se análises relevantes a pesquisa qualitativa que faz um estudo das relações sociais dentro da pluralização das esferas de vida. A pesquisa teve como principal objetivo, conhecer o entendimento dos alunos sobre a produção do espaço geográfico de Parintins por meio das imagens fotográficas, onde também ajudará o aluno a estimular as informações observadas para então fazer uma análise da imagem e seu significado, sugerindo como prática a ser usada em sala de aula e o professor como principal agente mediador nessas informações. A presente pesquisa foi realizada com 20 alunos e 01 professor de geografia, cursando o 6° Ano do Ensino Fundamental. As informações mais relevantes coletadas por questionários e observação direta aos alunos e professor, foram tabulados e transformados em gráficos. Os resultados da pesquisa apresentaram que a fotografia é um instrumento facilitador e indispensável no ensino de geografia, por meio da imagem fotográfica o aluno consegue aprender a história de alguns pontos da cidade e a identificar os fatores responsáveis que levaram a transformação.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/handle/riuea/680
Appears in Collections:CESP - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons