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dc.contributor.authorPereira, Leidy Nara Andrade Soares-
dc.date.available2024-02-26-
dc.date.available2024-02-29T13:32:05Z-
dc.date.issued2023-03-03-
dc.identifier.urihttp://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5543-
dc.description.abstractAct in the synthesis of knowledge on the topic of gender violence in universities, in addition to pointing out gaps in knowledge that must be addressed in future research. Methodology: integrative literature review, which enables the synthesis of multiple studies available in databases and infers general conclusions on the topic of interest to the researcher. The research question was “What evidence do we have about the treatment of gender-based violence at Brazilian universities in the last 5 years?” To search for Brazilian scientific production on the topic, we defined the controlled descriptors from the Health Sciences Descriptors (DeCS) database: Violence; Gender-based violence; universities; Brazil. The databases used were LILACS, Scielo and VHL. Results: This literature review covered 17 articles that focus on gender-based violence in the university context in Brazil. The targeted scientific production was published in Portuguese. Most of the results come from Scielo (9 results – 56.25%) and LILACS (8 results – 12.5%). Conclusion: Violence was perceived as a socially conditioned phenomenon and expressed in an objective dimension of reality. Regarding the profile of publications, we published mainly in article format and in national journals. We highlight the leading role that nursing plays in this topic, but it is not a discussion exclusive to this area, but for the entire academic community. Discussions on this topic are relevant to the authors consulted, and require broad participation from the higher education community inside and outside the institution. As a possible gap that still remains for investigation, we have that society itself has a great role, both as a promoter and as a delayer in our discussionpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade do Estado do Amazonaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectViolênciapt_BR
dc.subjectViolência de gêneropt_BR
dc.subjectgender violencept_BR
dc.titleViolência de gênero nas universidades brasileiras: Revisão Integrativa de Literaturapt_BR
dc.title.alternativeGender violence in Brazilian universities: Integrative Literature Reviewpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.date.accessioned2024-02-29T13:32:05Z-
dc.contributor.advisor1Pontes, Munique Therense Costa de Morais-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8420017702244546pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5329884578531848pt_BR
dc.description.resumoAtuar na síntese do conhecimento sobre a temática de violência de gênero nas universidades, além de apontar as lacunas no conhecimento que devem ser sanadas em pesquisas futuras. Metodologia: revisão integrativa de literatura, que possibilita a síntese de múltiplos estudos disponíveis nas bases de dados e infere conclusões gerais sobre o tema de interesse do pesquisador. A pergunta de investigação foi “Quais evidências temos sobre o tratamento da violência de gênero no âmbito das universidades brasileiras nos últimos 5 anos?”. Para buscar a produção científica brasileira sobre o tema, definimos os descritores controlados do banco de Descritores em Ciências da Saúde (DeCS): Violência; Violência de gênero; universidades; Brasil. As bases de dados utilizadas foram a LILACS, Scielo e BVS. Resultados: Esta revisão de literatura abordou 17 artigos que têm como temática violência de gênero no contexto universitário no Brasil. A produção científica visada foi publicada em português. Em sua maioria, os resultados são provenientes da Scielo (9 resultados – 56,25%) e LILACS (8 resultados – 12,5%). Conclusão: A violência foi percebida como um fenômeno socialmente condicionado e expresso em uma dimensão objetiva da realidade. A respeito do perfil das publicações, tivemos publicação principalmente no formato de artigo e em periódicos nacionais. Evidenciamos a função de protagonista que a enfermagem tem nesse tema, mas não é uma discussão exclusiva dessa área, mas de toda a comunidade acadêmica. As discussões sobre esse tema são relevantes para os autores consultados, e requerem ampla participação da comunidade de ensino superior dentro e fora da instituição. Como uma possível lacuna que ainda há para investigação, temos que a sociedade em si tem um grande papel, tanto de promotora, quanto de retardadora na nossa discussãopt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
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dc.publisher.initialsUEApt_BR
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