DSpace logo

Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/554
Título: As contribuições do programa institucional de bolsa de iniciação à docência de Pedagogia na escola municipal Professor Luzivaldo Castro dos Santos
Título(s) alternativo(s): The contributions of the institutional program of initiation scholarship to the teaching of Pedagogy in the municipal school Professor Luzivaldo Castro dos Santos
Autor(es): Santos, Adelcino Leocádio dos
Palavras-chave: Formação de professores;PIBID;Iniciação à docência
Data do documento: 23-Ago-2017
Editor: Universidade do Estado do Amazonas
Abstract: The present monograph he/she has as objective investigates "The Contributions of the Institutional Program of Scholarship Initiation to the Teaching (PIBID) of Pedagogy in the town school Teacher Luzivaldo Castro dos Santos". The work is justified because needing to know and to problematize the contributions that this program brought to the school. The proposal of the research was to understand the contribution of this Institutional Program in the development of the school activities in the first years of the Fundamental Teaching. The way of the work was built before the looking of the qualitative research and the as methodological procedures were bibliographical verification of the study categories, analysis of documents and semi-structured questionnaires. The research was based in authors as: Alves (2011), Barreiro (2006), Franco (2012), Freire (2008), Gomes (2011), Luck (2013), Pepper (2014), Tardif, (2014) and the Law of Guidelines and Bases of the National Education 9.394/96 (LDB). The investigations made possible to know and to problematize the contributions that PIBID brought to the School Municipal Teacher Luzivaldo Castro dos Santos. The results point that PIBID has shown as a decisive factor in the c de ic’s formation, and being proved that the students' participation in PIBID contributes so much and significantly to the educators' formation and for the increase of the quality initial formation of the academics in an integration between school and the university. The accomplished research contributes significantly to the enlargement of knowledge in the areas of teachers' formation, in the valorization of the teaching and in the training of the graduating students of the university, diffusing the knowing around and studies about the theme.
Descrição: A presente monografia tem como objetivo investigar “As contribuições do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência de Pedagogia na Escola Municipal Professor Luzivaldo Castro dos Santos” A pesquisa justifiaca -se pela necessidade de se conhecer e problematizar as contribuições que o PIBID trouxe para a escola. A proposta da pesquisa foi compreender a contribuição desse programa para o desenvolvimento das atividades escolares nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Sob o viés da pesquisa qualitativa os procedimentos metodológicos utilizados foram levantamento bibliográfico das categorias de estudo, análise de documentos e questionários semiestruturados. A trajetória da pesquisa foi fundamentada em autores como: Alves (2011), Barreiro (2006), Franco (2012), Freire (2008), Gomes (2011), Luck (2013), Pimenta (2014), Tardif, (2014) e a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional 9.394/96. A pesquisa possibilitou conhecer e problematizar as contribuições que o PIBID trouxe para a Escola Municipal Professor Luzivaldo Castro dos Santos. Os resultados apontam que o PIBID tem se mostrado um fator determinante na formação de vários licenciados, constatando-se que a participação dos alunos no PIBID contribui significativamente para a formação dos educadores e para o aumento da qualidade da formação inicial de professores em integração com a escola e a universidade. A pesquisa realizada contribui significativamente para a ampliação de conhecimentos nas áreas de formação de professores, na valorização do magistério e na capacitação dos discentes da universidade, difundindo saberes em torno da temática.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/handle/riuea/554
Aparece nas coleções:CEST - Trabalho de Conclusão de Curso



Este item está licenciada sob uma Licença Creative Commons Creative Commons