DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5154
Title: Um Estudo Etnográfico sobre as Tradições Culturais e Linguísticas dos Povos de Etnia Kaixana em Tefé-AM
Other Titles: An Ethnographic Study on the Cultural and Linguistic Traditions of the Kaixana Ethnic People in Tefé-AM
Authors: Carvalho, Marcela Balieiro
metadata.dc.contributor.advisor1: Monteiro, Rosineide Rodrigues
Keywords: Estudo Etnográfico;Ethnographic Study;Etnia;Ethnicity;Kaixana.;Kaixana
Issue Date: 18-Oct-2022
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
metadata.dc.description.resumo: O artigo é o resultado da pesquisa Um estudo etnográfico sobre as tradições culturais e linguísticas dos povos kaixana em Tefé-AM. Com isso, pretendemos investigar os motivos que levaram esse povo a perder sua identidade linguística, por meio de abordagem etnográfica, visto que a língua materna não é tão falada por eles. A língua Nheengatu foi substituída pela língua geral imposta pelos missionários ao ter contato com a população nativa. Na elaboração deste artigo, fez-se o levantamento de cunho bibliográfico em fontes como Luciano (2006), Kruppa (1994), Terra (2019), Patriota (2009) e Laraia (2015). Já a metodologia fundamentouse em Lakatos e Marconi (2017), Prodanov (2013), Oliveira (2009), Cervo e Bervian (2007) para embasamento da pesquisa de campo, pesquisa qualitativa com abordagem etnográfica e técnicas como o questionário, observação participante e análise documental. O público alvo foi constituído por 01 pajé, 04 mães, 04 pais e 05 alunos indígenas. Já a amostra foi representada por todos os participantes nativos do 6° ano de turma única do Ensino Fundamental e familiares residentes na comunidade que responderam o questionário. Os resultados indicam que os Kaixanas falam atualmente a língua Kaixana, entre si, mas ao ter contato com outras pessoas, utilizam-se da língua portuguesa. Na escola, a educação está sendo específica, intercultural e bilíngue para a manutenção do léxico. Desse modo, ressaltamos a necessidade de preservação das tradições culturais e linguísticas através da sabedoria dos pajés e ensinamento das famílias e professores bilíngues que serão os agentes da difusão da riqueza cultural de seu próprio povo.
Abstract: The article is the result of the research An ethnographic study on the cultural and linguistic traditions of the Kaixana peoples in Tefé-AM. With this, we intend to investigate the reasons that led these people to lose their linguistic identity, through an ethnographic approach, since their mother tongue is not spoken so much by them. The Nheengatu language was replaced by the general language imposed by the missionaries when having contact with the native population. In preparing this article, a bibliographic survey was carried out in sources such as Luciano (2006), Kruppa (1994), Terra (2019), Patriota (2009) and Laraia (2015). The methodology was based on Lakatos and Marconi (2017), Prodanov (2013), Oliveira (2009), Cervo and Bervian (2007) to support the field research, qualitative research with an ethnographic approach and techniques such as the questionnaire, participant observation and document analysis. The target audience consisted of 01 shaman, 04 mothers, 04 fathers and 05 indigenous students. The sample was represented by all native participants of the 6th year of a single class of Elementary School and family members residing in the community who answered the questionnaire. The results indicate that the Kaixanas currently speak the Kaixana language among themselves, but when they have contact with other people, they use the Portuguese language. At school, education is being specific, intercultural and bilingual to maintain the lexicon. In this way, we emphasize the need to preserve cultural and linguistic traditions through the wisdom of the shamans and teaching the families and bilingual teachers who will be the agents of spreading the cultural wealth of their own people.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5154
Appears in Collections:CEST - Trabalho de Conclusão de Curso



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.