DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/507
Title: Conceitos e práticas de higienismo no ensino fundamental
Other Titles: Concepts and practices of hygiene in elementary education
Authors: Mori, Marilu da Silva
Keywords: Saúde - educação;Higiene Escolar;Saúde escolar
Issue Date: 22-Aug-2017
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Abstract: The present study aimed to elaborate, apply and evaluate didactic sequences aimed at food, oral, body, environmental and mental hygiene education for elementary school students. This study was carried out in a public school located in the municipality of Tefé, in the state of Amazonas. The target audience was 56 students in the eighth and ninth grade classes of Elementary School. The didactic sequence on Concepts and Practices of Hygiene was organized into five thematic blocks: food, oral, body, environmental and mental hygiene. A pre- and post-test was applied to verify the previous knowledge and acquired by the students. The pre-test proved that the students did not know much about the subjects that would be approached in the physical activities. The didactic procedures used in this stage involved dialogic expository classes, complemented with practical activity. The subject Environmental Hygiene was worked through debates about cleanliness and organization of environments, such as the school environment and the home. The students, organized in groups, were encouraged to propose solutions or suggestions for the correction of the negative points presented by the teacher. For the realization of the topic Mental Hygiene we explored situations of the students' daily life. The didactic sequences "Concepts and practices of hygiene in elementary education" made possible significant changes in the lifestyle and conduct of the students involved.
Description: O presente estudo visou elaborar, aplicar e avaliar sequências didáticas voltadas ao ensino de higiene alimentar, bucal, corporal, ambiental e mental para alunos do ensino fundamental. Este estudo foi realizado em uma escola pública localizada no município de Tefé, interior do estado do Amazonas. O público-alvo foram 56 alunos das turmas do oitavo e nono anos do Ensino Fundamental. A sequência didática sobre Conceitos e Práticas de Higienismo foi organizada em cinco blocos temáticos: higiene alimentar, bucal, corporal, ambiental e mental. Aplicou-se um pré-e um pós-teste para verificar o conhecimento prévio e o adquirido pelos alunos. O pré-teste comprovou que os alunos não conheciam muito a respeito sobre os temas que seriam abordados nas atividades físicas. Os procedimentos didáticos utilizados nesta etapa envolveram aulas expositivas dialogadas, complementadas com atividade prática. O assunto Higiene Ambiental foi trabalhado através de debates sobre limpeza e organização dos ambientes, como ambiente escolar e o lar. Os alunos, organizados em grupos, foram estimulados a propor soluções ou sugestões para a correção dos pontos negativos apresentados pela professora. Para realização do tema Higiene Mental explorou-se situações do cotidiano dos alunos. As sequências didáticas “Conceitos e práticas de higienismo no ensino fundamental” possibilitaram mudanças significativas no estilo de vida e na conduta dos alunos envolvidos.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/handle/riuea/507
Appears in Collections:CEST - Trabalho de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Conceitos e práticas de higienismo no ensino fundamental.pdf526,99 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons