DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5071
Title: Novas Práticas Metodológicas Necessárias no Ensino de Jovens e Adultos
Other Titles: New Methodological Practices Necessary in Teaching Young People and Adults
Authors: Souza, Jociane Magalhães de
metadata.dc.contributor.advisor1: Costa, Teresinha de Jesus de Sousa
Keywords: Andragogia;Andragogy;Método de ensino.;Teaching method;Educação de Jovens e Adultos;Youth and Adult Education
Issue Date: 23-Aug-2023
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
metadata.dc.description.resumo: A pesquisa “Novas Práticas metodológicas necessárias no ensino de jovens e adultos”, foi oriunda de estudos realizados para o trabalho de conclusão de curso, cujo objetivo geral investigou quais metodologias devem ser praticadas na Educação de Jovens e Adultos (EJA) para que haja uma educação adequada e transformadora, e objetivos específicos estabeleceram a diferença entre pedagogia e andragogia, evidenciaram os direitos a educação na legislação sobre a EJA, averiguaram a prática docente em salas de aula da EJA e identificaram as maiores dificuldades dos estudantes e possíveis soluções. A metodologia se constituiu do método qualitativo com aplicação de pesquisa bibliográfica e de campo, utilizando o questionário para coleta de dados e teve como sujeitos da pesquisa seis discentes que pertenciam a EJA. O referencial teórico foi fundamentado em Freire (1980), Tardif (2000), Mizukami (1986), Brasil (2016), Nascimento (2013) entre outros. Como resultado da pesquisa, após análise e interpretação de dados foi possível perceber que o modelo tradicional de ensino, que é trabalhado em todas as modalidades de ensino através do modelo pedagógico, não consegue atender as demandas que os jovens e adultos trazem, causando lacunas em seus aprendizados e desmotivando-os de continuar os estudos
Abstract: The research “Necessary methodological practices in teaching of youth people and adults”, came from studies carried out for the course conclusion work, whose general objective was to investigate which methodologies should be practiced in the Education of Youth People and Adults (YAE) so that there is an education adequate and transformative, and whose specific objectives established the difference between pedagogy and andragogy, highlighted the rights to education in the YAE legislation, found out the teaching practice in YAE classrooms and identified the students' greatest difficulties and possible solutions. The methodology consisted of the qualitative method with application of bibliographical and field research, using the questionnaire for data collection and had as research subjects six students who belong to YAE. The theoretical framework was based on Freire (1980), Tardif (2000), Mizukami (1986), Brasil (2016), Nascimento (2013) among others. As a result of the research, after analyzing and interpreting the data, it was possible to perceive that the traditional teaching model, which is worked in all teaching modalities through the pedagogical model, cannot meet the demands that young people and adults bring, causing gaps in learning and discouraging them from continuing their studies.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5071
Appears in Collections:CEST - Trabalho de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Novas Práticas Metodológicas Necessárias no Ensino de Jovens e Adultos.pdf285,26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.