DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5020
Title: Hypomnémata do estagiar: o cuidado de si na relação escola-família em tempos de pandemia
Other Titles: Hypomnemata of the trainee: self-care in the school-family relationship in times of pandemic
Authors: Furtado, Anny Roberta Gonçalves
metadata.dc.contributor.advisor1: Aikawa, Monica Silva
Keywords: Relação família-escola;Cuidado de si;Hypomnémata;Family-school relationship;Take care of yourself;Hypomnemata
Issue Date: 2-Jun-2022
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Citation: FURTADO, Anny Roberta Gonçalves. Hypomnémata do estagiar: o cuidado de si na relação escola-família em tempos de pandemia. 2022. 51 f. TCC (Graduação em Pedagogia) - Universidade do Estado do Amazonas, Manaus.
metadata.dc.description.resumo: “HYPOMNÉMATA DO ESTAGIAR: O cuidado de si na relação família-escola nos tempos de pandemia” constitui o título deste Trabalho de Conclusão de Curso – TCC, no qual registro minhas inquietações e espantos quanto à relação escola-família e o cuidado de si (FOUCAULT, 2006). Neste exercício de si, a escrita deste TCC, modifica-se e me modifica, transforma, transfigura os modos de pensar, elementos estes que dizem de nossa opção metodológica pós-crítica, no qual o processo investigativo foi marcado conceitual e metodologicamente pelo cuidado de si foucaultiano e propomos um respiro quando falamos de relação escola-família. Assim, nossa questão problema segue no sentido de: Como percebo o cuidado de si nas dinâmicas escolares com as famílias nestes tempos pandêmicos no estagiar? O objetivo geral da pesquisa foi problematizar o cuidado de si nas dinâmicas escolares com as famílias nestes tempos pandêmicos, a partir dos registros hypomnémata do estagiar. Os objetivos específicos foram: estudar as ideias sobre relação famíliaescola e as de Michel Foucault acerca do cuidado de si; produzir meu hypomnémata do estagiar com acontecimentos da relação escola-família em tempos de pandemia por Covid-19; e refletir sobre os enunciados de cuidado de si nas dinâmicas de relação escola-família em tempos de pandemia, a partir de meus registros. A narrativa é constituída por minha observação e escrita de si em notas do estágio curricular do curso de Pedagogia, no qual escrevo sobre mim, a relação escola-família, o cotidiano da escola e o cuidado de si. E entre os resultados, pensamos no cuidado de si para a produção de um ser subjetivamente, modificando a sua existência no mundo, o que impõe a constatação de que há a necessidade de cuidar de si, olhar para si e consequentemente para o outro. E nesse olhar para o outro, a escola assume seu papel de mestre (FOUCAULT, 2006) diante da multiplicidade, do saber e conhecer, de seu cotidiano na dinâmica com as famílias. Palavras-chave: Relação família-escola. Cuidado de si. Hypomnémata.
Abstract: “INTERN HYPOMNÉMATA: Self-care in the family and school relationship in times of pandemic” constitutes the title of this final paper, in which I record my concerns and astonishments regarding the school-family relationship and self-care (FOUCAULT, 2006). In this self-exercise, the writing of this final paper, changes and modifies me, transforms, transfigures the ways of thinking, elements that speak of our post-critical methodological option, where the investigative process was conceptually and methodologically marked by the Foucauldian care of the self and we propose a breather when we talk about the school-family relationship. Thus, our problem question follows in the sense of: How do I perceive self-care in school dynamics with families in these pandemic times in internship? The general objective of the research was to problematize the care of the self in school dynamics with families in these pandemic times, from the hypomnémata records of the intern. And the specific objectives were: to study the ideas about the family-school relationship and those of Michel Foucault about self-care; to produce my hypomnémata of the internship with events of the school-family relationship in times of a pandemic caused by Covid-19; and to reflect on the statements of self-care in the dynamics of the school-family relationship in times of a pandemic, based on my records. The narrative is constituted by my observation and writing of myself in notes from the curricular internship of the Pedagogy course, where I write about myself, the school-family relationship, the daily life of the school and the care of the self. And among the results, we think of self-care for the production of a being subjectively, modifying its existence in the world, which imposes the realization that there is a need to take care of yourself, look at yourself and consequently at the other. And in this look at the other, the school assumes its role of master (FOUCAULT, 2006) in the face of the multiplicity, of knowing and knowing, of its daily life in the dynamics with families. Keywords: Family-school relationship. Take care of yourself. Hypomnemata.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5020
Appears in Collections:ENS - Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.