DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4990
Title: Vivências lúdicas na educação infantil em contexto de pandemia covid-19
Other Titles: Playful experiences in early childhood education in the context of the covid-19 pandemic
Authors: Costa, Katiane Oliveira
metadata.dc.contributor.advisor1: Souza, Kelly Christiane Silva de
Keywords: Criança;Educação Infantil;Ensino-aprendizagem;Lúdico;Pandemia covid-19;Children;Early childhood education;Teaching and learning;Play;Covid-19 pandemic
Issue Date: 24-Oct-2022
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Citation: COSTA, Katiane Oliveira. Vivências lúdicas na educação infantil em contexto de pandemia covid-19. 2022. 37 f. TCC (Graduação em Pedagogia) - Universidade do Estado do Amazonas, Manaus.
metadata.dc.description.resumo: O presente Trabalho de Conclusão de Curso tem como tema Vivências Lúdicas na Educação Infantil em Contexto de Pandemia da COVID-19, traz como objetivo compreender a importância do lúdico no processo de ensino-aprendizagem das crianças na educação infantil durante a pandemia, tento em vista ações concernentes às atividades remotas. A pesquisa caracteriza-se como uma pesquisa bibliográfica e de campo, realizada no período de março de 2020 a junho de 2021. Com aportes teóricos os estudos de Lima (2013); Kishimoto (2010), Almeida (2009), Oliveira (2000), além de documentos oficiais como: a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB (Brasil, 1996), – Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil DCNEI (Brasil, 2010), e a Base Nacional Comum Curricular (BNCC, 2017), como também os Decretos Federais, Estaduais e Municipais. O estudo realizado evidencia a ludicidade, como metodologia fundamental para o desenvolvimento da criança por meio de brincadeiras e jogos que exploram a imaginação e a memória, bem como favorecem a afetividade. Palavras-chave: Criança. Educação Infantil. Ensino-aprendizagem. Lúdico. Pandemia Covid-19.
Abstract: The theme of this Course Conclusion Paper is Playful Experiences in Early Childhood Education in a Early Childhood Education in the Context of the COVID-19 Pandemic, aims to understand the importance of play in the teaching-learning process of children in early childhood education during the pandemic, with a view to actions concerning remote activities. The research is characterized as bibliographical and field research. from March 2020 to June 2021. Theoretical studies by Lima (2013); Kishimoto (2010), Almeida (2009), Oliveira (2000), as well as official documents such as: the Law of Guidelines and Bases of National Education - LDB (Brazil, 1996), - National curriculum guidelines for early childhood education DCNEI (Brazil, 2010), and the National Common Curricular Base (BNCC, 2017), as well as Federal Federal, State and Municipal Decrees. The study carried out highlights playfulness as a fundamental methodology for children's development through games that explore imagination and memory, as well as fostering affectivity. affectivity. Keywords: Children. Early childhood education. Teaching and learning. Play. Covid-19 pandemic.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4990
Appears in Collections:ENS - Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vivências lúdicas na educação infantil em contexto de pandemia covid-19.pdf722,95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.