DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4745
Title: Suíte IV em sol maior de Silvius Leopold Weiss para alaúde, ao violão: processos de adaptação, aspectos técnico-idiomáticos e escolhas interpretativas
Other Titles: Suite IV in G major by Silvius Leopold Weiss for lute, guitar: adaptation processes, technical-idiomatic aspects and interpretive choices
Authors: Pereira, Igor Araújo
metadata.dc.contributor.advisor1: Souto, Luciano Hercílio Alves
Keywords: Prática instrumental;Processo de adaptação;Recursos técnico-idiomáticos;music practice;transcription process;musical instrument resources
Issue Date: 30-May-2023
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Citation: PEREIRA, Igor Araújo. Suíte IV em sol maior de Silvius Leopold Weiss para alaúde, ao violão: processos de adaptação, aspectos técnico-idiomáticos e escolhas interpretativas. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Música). Universidade do Estado do Amazonas, Manaus, 2023.
metadata.dc.description.resumo: Este trabalho consiste em uma proposta interpretativa historicamente orientada da Suíte IV em Sol Maior para Alaúde (SW 5) de Silvius Leopold Weiss (1687-1750), ao violão. Com o objetivo de buscar subsídios teóricos que fundamentassem a interpretação da referida obra, buscamos adaptar os recursos técnico-idiomáticos do alaúde ao violão, como elemento norteador de escolhas interpretativas no processo de elaboração da performance dessa obra. Esperamos alcançar, como resultado, uma proposta aproximativa da sonoridade e da linguagem instrumental do compositor, apresentando, ao final deste trabalho, uma transcrição e um vídeo interpretando o segundo movimento, Allemande (SW 5.2) da referida suíte.
Abstract: This undergraduate academic work presents a guitar interpretative proposal for the Lute Suite No. 4 in G Major (SW 5) by Silvius Leopold Weiss (1687 – 1750) in the grounds of an historically pointed approach. Here, to arrange theoretical foundations for our interpretation of the mentioned musical work, we sought for turning the idiomatic technical resources of lute into reasonable corresponding guitar ones as a guiding issue to take interpretative decisions during the process of elaborating our musical performance. We hope we can reach, as an workout, a proposal which should be near of the composer’s sonority and his music-instrument language, and we finish our work by offering a transcription for the second movement from the suite, Allemande (SW 5.2), as well as a video showing our performance of this movement.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4745
Appears in Collections:ESAT - Trabalho de Conclusão de Curso



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.