DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4576
Title: A Gestão Escolar na Perspectiva Inclusiva no Município de Alvarães
Other Titles: School Management in the Inclusive Perspective in the Municipality of Alvarães
Authors: Cavalcante, Níssia Lopes
metadata.dc.contributor.advisor1: Araújo , Mônica Dias de
Keywords: Educação.;Education.;Gestão escolar;Inclusão;Inclusion;School management.
Issue Date: 21-Oct-2022
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
metadata.dc.description.resumo: Os gestores escolares carregam consigo uma grande responsabilidade, administrar uma escola requer comprometimento, são muitas demandas e uma delas trata-se da inclusão, não apenas a inclusão da educação especial, mas inclusão de todo alunado e comunidade escolar. Considerando este contexto o presente estudo objetivou analisar como a gestão escolar do município de Alvarães desenvolve suas práticas. E de modo específico: identificar se a gestão escolar promove inclusão na escola; conhecer as demandas da gestão referentes ao desenvolvimento de ações inclusivas no município de Alvarães; verificar se a gestão escolar busca recursos e apoios para o desenvolvimento da educação inclusiva. Trata-se de uma pesquisa com abordagem qualitativa que fez uso do levantamento bibliográfico e de pesquisa de campo. Para tal contou-se com as contribuições de autores que discutem a temática, dentre os quais destacam-se: Brasil (1997), Chizzitte (2006), Duck (2006), Glat (2003), Mantoan (2003), entre outros. Quanto aos resultados evidenciou-se que uma gestão que apoia os professores, estudantes e comunidade escolar se pautando pela inclusão proporciona um ambiente acolhedor fundamentado no respeito às diferenças
Abstract: School managers carry with them a great responsibility, managing a school requires commitment, there are many demands and one of them is inclusion, not only the inclusion of special education, but inclusion of all students and the school community. Considering this context, the present study aimed to analyze how school management in the municipality of Alvarães develops its practices. And in a specific way: identify whether school management promotes inclusion in the school; to know the demands of management related to the development of inclusive actions in the municipality of Alvarães; whether school management seeks resources and support for the development of inclusive education. This is a research with a qualitative approach that made use of the bibliographic survey and field research. This included the contributions of authors who discuss the theme, among which stand out: Brazil (1997), Chizzitte (2006), Duck (2006), Glat (2003), Mantoan (2003), among others. As for the results, it was evidenced that a management that supports teachers, students and the school community based on inclusion provides a welcoming environment based on respect for differen ces.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4576
Appears in Collections:CEST - Trabalho de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A Gestão Escolar na Perspectiva Inclusiva no Munícipio de Alvarães.pdf214,75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.