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Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4457
Title: Análise da dinâmica vertical de um protótipo BAJA SAE e modelagem em ambiente multicorpos.
Other Titles: Analysis of the vertical dynamics of a BAJA SAE prototype and modeling in a multibody environment
Authors: Silva Junior, Aluney Elferr De Albuquerque
metadata.dc.contributor.advisor1: Evangelista Neto, João,
Keywords: Suspensão;Baja Sae;Dinâmica vertical;Multicorpos;Adams;Suspension;Vertical Dynamic;Multibody
Issue Date: 26-May-2022
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
metadata.dc.description.resumo: O presente trabalho consiste no estudo da dinâmica vertical de um veículo off-road do tipo baja SAE. Apresentando as modelagens computacionais de modelo de um quarto de carro e em ambiente multicorpos, o primeiro, na extensão XCOS do software Scilab, e o segundo, em ambiente ADAMS Car. Em ambas as ferramentas foram reproduzidos o ensaio feito em pista com o protótipo da equipe BAJA UEA de 2022, bem como todos os seus parâmetros, este ensaio retrata uma pista com obstáculo de “bump”, com o objetivo de criar um estímulo no sistema de suspensão. Para o experimento com o protótipo, utilizou-se um sistema sensoriamento para a aquisição de dados como: aceleração, velocidade e deslocamento vertical de componentes do veículo, que posteriormente serão analisados comparativamente com os dados obtidos nas simulações computacionais a fim de analisar a precisão dos modelos criados. Além disso, parâmetros importantes do sistema serão modificados, com o objetivo de analisar o impacto no conforto.
Abstract: The present work consists of the study of the vertical dynamics of a Baja SAE off-road vehicle. Starting with the computational modeling of a quarter car model and in a multi body environment, the first, in the XCOS extension of the Scilab software, and the second, in ADAMS Car environment. Both tools reproduced the test performed on a track with the BAJA UEA Team 2022 prototype, as well as all its parameters. This test depicts a track with a "bump" obstacle and the goal is to create a stimulus in the suspension system. For the experiment with the prototype, a sensing system was used to acquire data such as: acceleration, velocity and vertical displacement of the vehicle components, which will later be analyzed comparatively with the data obtained in the computer simulations in order to analyze the accuracy of the models created. In addition, important system parameters will be modified in order to analyze the impact on comfort.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4457
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