DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4421
Title: Uma Análise das Aulas de Literatura do Ensino Médio da Escola Estadual Duque de Caxias
Other Titles: An Analysis of High School Literature Classes at Duque de Caxias State School
Authors: Gomes, Alison Batista
Keywords: Literatura. Professor. Alunos. Leitura literária.;Literature. Teacher. Students. Literary reading.
Issue Date: 12-Jul-2021
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
metadata.dc.description.resumo: Este artigo teve como principal objetivo analisar o ensino de literatura na Escola Estadual Duque de Caxias, desenvolvido no 2º e 3º Ano do Ensino Médio, com o propósito de verificar se os alunos nutrem ou não o gosto pela leitura, além de identificar em qual área da Língua Portuguesa sentem mais dificuldade de aprendizagem. Através disso, percebeu-se que grande maioria dos estudantes não tem o hábito de leitura e pouco entendem sobre o conceito de literatura, uma questão que deixa muito a desejar, pois são alunos do Ensino Médio e deveriam ter conhecimento literário, pelo menos o básico. Como embasamento teórico buscamos relevância nas ideias de ZILBERMAN (2008), AGUIAR e BORDINI (1988), entre outros autores que deram auxílio para o desenvolvimento do Corpus deste trabalho. O tipo de pesquisa utilizada foi o método quali-quantitativa, além da bibliográfica. A coleta de dados deu-se através de observações juntamente com a aplicação de questionário com perguntas abertas e fechadas. Espera-se que se tenha um olhar reflexivo acerca do ensino da literatura, despertando em futuros professores a motivação por um ensino diferenciado mais dinâmico e que provoque nos alunos a vontade de aprender literatura por prazer e não por obrigação.
Abstract: The main objective of this article was to analyze the teaching of literature at the Duque de Caxias State School, developed in the 2nd and 3rd Years of High School, with the purpose of verifying whether or not students have a taste for reading, in addition to identifying in which area of the Portuguese language experience more difficulties in learning. Through this, it was noticed that the vast majority of students do not have the habit of reading and understand little about the concept of literature, an issue that leaves much to be desired, as they are high school students and should have literary knowledge, at least the basics. . As a theoretical basis, we sought relevance in the ideas of ZILBERMAN (2008), AGUIAR and BORDINI (1988), among other authors who helped to develop the Corpus of this work. The type of research used was the quali-quantitative method, in addition to the bibliographical one. Data collection took place through observations together with the application of a questionnaire with open and closed questions. It is expected that there will be a reflective look on the teaching of literature, awakening in future teachers the motivation for a more dynamic differentiated teaching and that provoke in the students the desire to learn literature for pleasure and not for obligation.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4421
Appears in Collections:CESTB - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Uma Análise das Aulas de Literatura no Ensino Médio na Escola Estadual Duque de Caxias.pdf302,11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.