DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3943
Title: “Parintins virou Congá” as representações das religiões afrobrasileiras nas toadas dos Bois-Bumbás de Parintins
Other Titles: “Parintins became Congá”: the representations of Afro-Brazilian religions in the tunes of the Bois-Bumbás of Parintins
Authors: Bruce, Caroline dos Santos
metadata.dc.contributor.advisor1: Silveira, Diego Omar da
Keywords: Religiões Afrobrasileiras;Toadas;Boi-Bumbá;Parintins
Issue Date: 16-Dec-2019
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
metadata.dc.description.resumo: Esta pesquisa analisa as variadas representações das religiões afrobrasileiras nas toadas dos bois-bumbás Caprichoso e Garantido no Festival Folclórico de Parintins, Amazonas. O recorte histórico se delimita aos anos de 2009 a 2019, tendo em vista que a partir desse período os bois-bumbás começaram a enfatizar a diversidade cultural em seus temas e toadas. Nos baseamos nas discussões de Sergio Ivan Gil Braga (2002, 2011) para pensar a presença negra na Amazônia e sua permanência nas culturas populares, assim como outros autores que abordam a temática das religiões negras e do boi-bumbá de Parintins. A pesquisa é de cunho qualitativo, partindo de fontes bibliográficas e de entrevistas realizadas com alguns compositores e membros da Comissão/Conselho de Artes dos Bois. Também analisamos algumas canções produzidas nesse período, discutindo as representações afrorreligiosas no universo das letras, instrumentos e melodias das toadas, de tal modo que possamos identificar as relações entre o crescimento das políticas afirmativas, a visibilização da cultura negra e as transformações no universo musical dos bumbás.
Abstract: This research analyzes the varied representations of Afro-Brazilian religions in the tunes of the Caprichoso and Garantido bois-bumbás at the Parintins Folk Festival, Amazonas. The historical clipping is limited to the years from 2009 to 2019, considering that from that period the bois-bumbás began to emphasize cultural diversity in their themes and tunes. We are based on the discussions of Sergio Ivan Gil Braga (2002, 2011) to think about the black presence in the Amazon and its permanence in popular cultures, as well as other authors who approach the theme of black religions and the boi-bumbá of Parintins. The research is of a qualitative nature, based on bibliographic sources and interviews with some composers and members of the Commission/Council of Arts of the Bois. We also analyze some songs produced in this period, discussing the Afro-religious representations in the universe of lyrics, instruments and melodies of the tunes, in such a way that we can identify the relationships between the growth of affirmative policies, the visibility of black culture and the transformations in the musical universe of the bass drums.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3943
Appears in Collections:CESP - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.