DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3135
Title: Um estudo sobre o processo de ensino aprendizagem da matemática no 1° ano do ensino médio tecnológico
Other Titles: A study on the teaching process learning mathematics in the 1st year of technological high school
Authors: Pimentel, Nelzi Mary Souza
metadata.dc.contributor.advisor1: Araújo, Clodoaldo Pires
Keywords: Ensino-aprendizagem de matemática;Ensino Tecnológico;Ensino à Distância
Issue Date: 28-Nov-2020
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
metadata.dc.description.resumo: Este estudo tece uma análise acerca do desenvolvimento do processo de ensino aprendizagem da disciplina matemática na modalidade Ensino Tecnológico. A pesquisa configura um estudo de caso, por permitir trabalhar o fenômeno de maneira generalizada. O objetivo da pesquisa foi compreender o processo de ensino-aprendizagem em matemática desenvolvido no 1° ano do Ensino Médio Tecnológico na Escola Municipal Tsukasa Uyetsuka. Nos procedimentos metodológicos, utilizamos para coleta dos dados os instrumentos e técnicas da observação direta em sala de aula; entrevista estruturada com o professor presencial da turma e o questionário misto para os alunos. E para análise dos dados, utilizamos o método da triangulação. Constatamos que embora o Ensino Tecnológico esteja oportunizando estudos até as comunidades mais longínquas, a existência de dificuldades tanto técnicas quanto pedagógicas, se configuram em grandes desafios a serem superados para o desenvolvimento do ensino-aprendizagem de matemática na Escola Municipal Tsukasa Uyetsuka.
Abstract: This study analyzes the development of the teaching process learning the mathematical discipline in the Technological Teaching modality. The research configures a case study, by allowing to work the phenomenon in a generalized way. The objective of the research was to understand the teaching-learning process in mathematics developed in the 1st year of Technological High School at Tsukasa Uyetsuka Municipal School. In the methodological procedures, we used for data collection the instruments and techniques of direct observation in the classroom; structured interview with the classroom teacher and the mixed questionnaire for the students. And for data analysis, we use the triangulation method. We note that although Technological Education is providing opportunities for even the most distant communities, the existence of both technical and pedagogical difficulties are major challenges to be overcome for the development of mathematics teaching and learning at Tsukasa Uyetsuka Municipal School.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3135
Appears in Collections:CESP - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons