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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.authorRodrigues, Carrie Carolinne Evans Ferreira-
dc.date.available2019-12-17-
dc.date.available2019-12-17T17:11:24Z-
dc.date.issued2016-03-30-
dc.identifier.urihttp://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1914-
dc.description.abstractThis academical search has for obtaining develop a study on the pictorial collection at Igreja de São Sebastião (St. Sebastian Church) by means of iconography and iconology, looking for both give rise to the information referring to this aggregation that takes part on a collection which has historical prominence, and arrange such information out methodically. After the pictorial collection has been identified and documented visually, an aesthetical appreciation was done, intending to analyze techniques, themes, and features of the composition. The method which has been employed involved the historical research and the iconographic analysis in accordance to Panofsky´s theoretical prescriptions (Panofsky, 1991). Also, it was done the identification of the motifs, of the themes and iconographic features of the paintings which were selected from the nave, the transept, the ceiling, the high altar and the cupola of the Igreja de São Sebastião. These works were made under the supervision of the Italian architect Silvio Centofanti. The Igreja de São Sebastião had already been studied in its architectural aspects (Mesquita, 1999) and had already appeared among a list of old churches that form a touristic and patrimonial itinerary at Manaus city (Andrade, Filippini, 2009). The consummation of this iconographic study is unprecedented, and proposes contribution by offering historic-artistic subsidies for the history of art in Amazonas. Key-words: Painting – Manaus – Sacred iconography – Silvio Centofanti – Igreja de São Sebastião (St. Sebastian Church) – Francesco Campanela.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade do Estado do Amazonaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectPinturapt_BR
dc.subjectManauspt_BR
dc.subjectIconografia sacrapt_BR
dc.subjectSilvio Centofantipt_BR
dc.subjectIgreja de São Sebastiãopt_BR
dc.subjectFrancesco Campanelapt_BR
dc.titleO acervo pictórico da Igreja de São Sebastião em Manauspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.date.accessioned2019-12-17T17:11:24Z-
dc.contributor.advisor1Páscoa, Luciane Viana Barros-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7175920728861467pt_BR
dc.contributor.referee1Páscoa, Luciane Viana Barros-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7175920728861467pt_BR
dc.contributor.referee2Nascimento, Maria Evany do-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/1578488589056350pt_BR
dc.contributor.referee3Mesquita, Otoni Moreira de-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/9782950264061807pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1678704630262136pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa teve por objetivo desenvolver um estudo iconográfico e iconológico do acervo pictórico da Igreja de São Sebastião, procurando levantar e sistematizar as informações referentes a este conjunto que integra um acervo de relevância histórica. Foi feita a apreciação estética após a identificação e a documentação visual do acervo pictórico, na intenção de analisar técnicas, temas e aspectos da composição. O método empregado envolveu a pesquisa histórica e a análise iconográfica, segundo os preceitos teóricos de Panofsky (1991). Efetuou-se a identificação dos motivos artísticos, dos temas e aspectos iconográficos das pinturas selecionadas na nave, transepto, forro, altar-mor e cúpula da igreja de São Sebastião. Verificou-se que tais obras foram criadas sob a supervisão do arquiteto italiano Silvio Centofanti. A Igreja de São Sebastião já foi estudada em seu aspecto arquitetônico (Mesquita, 1999) e já figurou entre uma relação de igrejas antigas que compõem um roteiro turístico e patrimonial em Manaus (Andrade, Filippini, 2009). A realização deste estudo iconográfico é inédita e propõe-se contribuir com subsídios histórico-artísticos para a história da arte no Amazonas. Palavras-chave: Pintura – Manaus – Iconografia sacra – Silvio Centofanti - Igreja de São Sebastião – Francesco Campanela.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Letras e Artespt_BR
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dc.subject.cnpqLínguistica, Letras e Artespt_BR
dc.publisher.initialsUEApt_BR
Aparece nas coleções:DISSERTAÇÃO - PPGLA Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Letras e Artes

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