DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1513
Title: Dificuldade de aprendizagem dos alunos do 3º ano que apresentam vulnerabilidade social em uma escola municipal na cidade de Parintins.
Other Titles: Difficulty of learning of the 3rd year students who present social vulnerability in a municipal school in the city of Parintins.
Authors: Macêdo, Alan César Guimarães
Keywords: Dificuladades de Aprendizagem;Vunerabilidade Social;Desempenho Escolar
Issue Date: 8-Mar-2019
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Abstract: The present study aims to investigate the learning difficulties of 3rd year students who present social vulnerability in a municipal school in the city of Parintins-Am. Therefore, this study has as problematic: what are the causes of the learning difficulties of students with social vulnerability? This research looks for foundations in authors like: Targino (2013), Abramovay et al., (2002), Piaget (1976) and Santos (2009). The theoretical methodological framework is centered on the dialectical method, receiving a qualitative bias. The subjects that participated in the research were (02) teachers, (01) manager, (01) pedagogical coordinator and (03) parents. We analyzed aspects related to the research, which point to the learning difficulties encountered as well as to the issue of social vulnerability that often interfere with student learning. The context of the research was in a municipal school, located in a peripheral district in the city of Parintins with students who present a high index of social vulnerability. The results of the research indicate that it is necessary to work together between the parents and the faculty of the school, to provide the student who is in this situation, an adequate follow-up, since it is the learning difficulty that leads the student to poor performance school.
Description: O presente trabalho tem como objetivo investigar as dificuldades de aprendizagem dos alunos do 3º ano que apresentam vulnerabilidade social em uma escola municipal da cidade de Parintins-Am. Diante disso, este estudo tem como problemática saber quais as causas das dificuldades de aprendizagem dos alunos com vulnerabilidade social? Esta pesquisa busca fundamentos em autores como: Targino (2013), Abramovay et al., (2002), Piaget (1976) e Santos (2009). O arcabouço teórico metodológico está centrado no método dialético, recebendo um viés qualitativo. Os sujeitos participantes da pesquisa foram (02) professores, (01) gestor, (01) coordenador pedagógico e (03) pais. Foram analisados aspectos referentes à pesquisa, que apontam para as dificuldades de aprendizagem encontradas bem como sobre a questão da vulnerabilidade social que muitas vezes interferem na aprendizagem dos alunos. O contexto da pesquisa deu-se em uma escola municipal, localizada em um bairro periférico na cidade de Parintins com alunos que apresentam um elevado índice de vulnerabilidade social. Os resultados da pesquisa apontam que se faz necessário um trabalho em conjunto entre os pais e o corpo docente da escola, para proporcionar ao aluno que se encontra nessa situação, um acompanhamento adequado, pois é a dificuldade de aprendizagem que leva o aluno ao baixo desempenho escolar.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1513
Appears in Collections:CESIT - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons