DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1394
Title: Desenvolvimento de aplicativo matemático com enfase em sustentabilidade voltado para o 7º ano do ensino fundamental
Other Titles: Development of a mathematical application with emphasis on sustainability focused on the 7th year of elementary school
Authors: Costa, Filipe Crysthian Rebelo
Keywords: Jogo matemático;Problemas matemáticos;Educação ambiental;Sustentabilidade
Issue Date: 21-Nov-2018
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Citation: COSTA, Filipe Crysthian Rebelo. Desenvolvimento de aplicativo matemático com enfase em sustentabilidade voltado para o 7º ano do ensino fundamental. Manaus: Universidade do Estado do Amazonas, 2018.
Abstract: The development of mathematical game can be an alternative to attract and show students mathematical concepts. One of these alternatives for contextualizing can be through sustainability issues. Showing which products can be reused for garbage reduction. Therefore, the union between sustainability and mathematics, in the context of educational games, can bring beyond learning the construction of conscious citizens about their role in society. With this in mind, we are developing an educational Mathematics application with a focus on sustainability. This research is exploratory, using the qualitative approach with the methods that involve: bibliographic survey and application of questionnaires with the research subjects. After the development the application was validated with students of the 7th grade of elementary school of a state public school. The subjects of the research, 7th grade students, were asked to answer a questionnaire to evaluate the application, highlighting the positive and / or negative aspects, highlighting the benefits and / or difficulties in the use, this information will compose the results of the research. Based on the students' response, we observed the need to make some improvements, among the main ones: gameplay, character movement, graphics and compatibility for more players. Finally, we observed that the application awakened in the student the awareness about the environment and increased his ability in mathematics.
Description: O desenvolvimento de jogos voltados para a matemática, pode ser uma alternativa para atrair e mostrar para os alunos conceitos matemáticos. Uma dessas alternativas para contextualizar pode ser por meio de assuntos voltados a sustentabilidade. Mostrando quais produtos, podem ser reutilizados, para que haja redução de lixo. Portanto, a união entre sustentabilidade e matemática, no contexto de jogos educacionais, pode trazer além da aprendizagem a construção de cidadãos conscientes quanto ao seu papel na sociedade. Tendo isso em vista, estamos desenvolvendo um aplicativo educacional de Matemática com foco em sustentabilidade. Essa pesquisa é de natureza exploratória, utiliza a abordagem qualitativa com os métodos que envolvem: levantamento bibliográfico e aplicação de questionários com os sujeitos da pesquisa. Após o desenvolvimento o aplicativo foi validado com alunos do 7° ano do ensino fundamental de uma escola da rede pública estadual. Os sujeitos da pesquisa, alunos do 7° ano, foram convocados a responderem um questionário para avaliar o aplicativo, destacando os aspectos positivos e/ou negativos, salientando os benefícios e/ou dificuldades no uso, estas informações irão compor os resultados da pesquisa. Com base na resposta dos alunos, observamos a necessidade de realizar algumas melhorias, dentre as principais destaca-se: jogabilidade, movimentação do personagem, gráfico e compatibilidade para mais jogadores. Por fim, observamos que aplicativo despertou no aluno a consciência acerca do meio ambiente e elevou sua capacidade em matemática.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1394
Appears in Collections:ENS - Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons