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Título: Perturbações do espectro do autismo: uma revisão bibliográfica dos benefícios da prática de educação física em alunos com necessidades educativas especiais
Título(s) alternativo(s): Autism Spectrum Disorders: A Literature Review of the Benefits of Physical Education Practice in Students with Special Educational Needs
Autor(es): Silva, Clodoaldo Matias da
Nascimento, Herica Thayse Barboza
Palavras-chave: Perturbações do Espectro do Autismo;Educação Inclusiva;Educação Física
Data do documento: 16-Jan-2019
Editor: Universidade do Estado do Amazonas
Abstract: Parents with children with Autism Spectrum Disorders (ASD) face numerous challenges in trying to find answears, to better understand their sons and to give them ideas about how to encourage them in their school development. In this aspect, the concept of inclusion is considered as a process based on the Declaration of Human Rights, whose foundation is in the principle of the citizenship constitution that aims at the insertion of students with Special Education Needs (SEN) in the school context. In this respect, this research was constituted with the objective of knowing the benefits of the Physical Education (PE) practice among students with ASD. The method used to carry out this research was the deductive one. The type of research adopted covered three aspects: as for the objectives, it was an exploratory research; as for the problem approach, it was a qualitative one; and regarding technical procedures, it was a bibliographical one. Analyzing the literature, it is concluded that there are several methods that aim to provide to the autistic, within their potentialities, the development of independence, thus facilitating their conviviality with the environment that surrounds them. In this scenario, PE practice is beneficial, because it helps ASD students improve the development of social skills, which is key to helping them feel more comfortable in a world that is largely social. Key-words: Autism Spectrum Disorders; Inclusive Education; Physical Education.
Descrição: Pais com crianças com perturbações do espectro do autismo (PEA) enfrentam inúmeros desafios na tentativa de buscar uma resposta, para compreender melhor os filhos e dar-lhes ideias acerca de como incentiva-los no seu desenvolvimento na escola. Nesse aspecto temos o conceito de inclusão, como sendo um processo baseado na Declaração dos Direitos Humanos, cujo fundamento está no princípio da constituição da cidadania que visa a inserção do aluno com Necessidades Educativas Especiais (NEE) no âmbito escolar. A esse respeito, essa pesquisa foi constituída com o objetivo de conhecer os benéficos da prática de Educação Física (EF) junto aos alunos com PEA. O método adotado para a efetivação desta pesquisa foi o dedutivo. A tipologia da pesquisa adotada abrangeu três aspectos: quanto aos objetivos tratou-se de uma pesquisa exploratória; quanto à abordagem do problema, foi qualitativa; quanto aos procedimentos técnicos, foi bibliográfica. Analisando a literatura, conclui-se que existem vários métodos que visam proporcionar ao autista, dentro de suas potencialidades, o desenvolvimento da independência, facilitando assim, o seu convívio com o meio que o cerca. Nesse cenário a prática de EF mostra-se benéfica, pois auxilia os alunos com PEA a melhorar o desenvolvimento de aptidões sociais, o que é fundamental para ajudá-los a sentir-se mais à vontade em um mundo que e, em grande parte, social.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1212
ISSN: 19810326
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