DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1029
Title: Interdisciplinaridade e transdisciplinaridade como estratégia de ensino superior de saúde coletiva
Other Titles: Interdisciplinarity and transdisciplinarity as a strategy of higher education in collective health
Authors: Ferreira, Cimeire de Oliveira
Keywords: Equipe Interdisciplinar de Saúde;Educação em Saúde;Saúde da Família;Interdisciplinary Health Team;Family Health
Issue Date: 22-Aug-2018
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Abstract: To investigate the application of inter and transdisciplinarity as a teaching-learning strategy in collective health in the scope of undergraduate courses in nursing, medicine and dentistry. Method: This is a descriptive study with a qualitative approach based on the theory of complexity, referenced in the thinking of Edgar Morin. The subjects of the study were finalists of the nursing, medicine and dentistry courses regularly enrolled in the rural internship course in collective health with voluntary participation and data production obtained from individual interviews. Results: the study identified that academics can not define the term interdisciplinarity and transdisciplinarity with clarity, it was also observed the non-recognition of interdisciplinarity during their previous academic life and its importance as a teaching strategy, however, they note the difficulty of relating interdisciplinarity in theory and practice. Conclusion: we can conclude that interdisciplinarity and transdisciplinarity are little explored terms in the academy, so it is necessary to emphasize the importance of these to a training more appropriate to the needs of future professionals and recognize that they are fundamental strategies to enhance interprofessional work
Description: Investigar a aplicação da inter e da transdisciplinaridade como estratégia de ensino-aprendizagem em saúde coletiva no âmbito dos cursos de graduação em enfermagem, medicina e odontologia. Método: Trata-se de um estudo descritivo com abordagem qualitativa fundamentada na teoria da complexidade, referenciada no pensamento de Edgar Morin. Os sujeitos do estudo foram acadêmicos finalistas dos cursos de enfermagem, medicina e odontologia regularmente matriculados na disciplina estágio rural em saúde coletiva com participação voluntária e produção de dados obtida a partir de entrevistas individuais. Resultados: o estudo identificou que os acadêmicos não conseguem definir o termo interdisciplinaridade e transdisciplinaridade com clareza, foi observado também o não reconhecimento da interdisciplinaridade durante sua vida acadêmica pregressa e sua importância como estratégia de ensino, contudo, constatam a dificuldade de relacionar a interdisciplinaridade na teoria e na prática. Conclusão: podemos concluir que a interdisciplinaridade e a transdisciplinaridade são termos pouco explorados na academia, dessa maneira faz-se necessário ressaltar a importância das mesmas para uma formação mais adequada às necessidades dos futuros profissionais e reconhecer que são estratégias fundamentais para potencializar o trabalho interprofissional
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/handle/riuea/1029
Appears in Collections:ESA - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons