DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/863
Title: O desenvolvimento da compreensão da simultaneidade musical de crianças estudantes de música.
Other Titles: The development of the understanding of the musical simultaneity of children music students.
Authors: Acioli, Murilo Alves
Keywords: Educação musical;Piaget;simutaneidade musical
Issue Date: 12-Mar-2018
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Abstract: This work aims to analyze the development of the understanding of the musical simultaneity of music students living in the city of Manaus / AM. Its theoretical reference is Piagetian. We counted on the accomplishment of this research with the participation of 13 children and young people, 7 boys and 6 girls between 8 and 17 years of age, students of the Extension Courses in Music of the UEA. The study involves the application of an experiment and the semi-structured interview. The objective is to analyze the comprehension of the musical simultaneity of children music students, from the answers obtained through the clinical method. In this work we can identify and analyze each child in their respective stages of musical cognitive development. From the theoretical reference, we approached stages I, stage IIA (types 1, 2 and 3), stage IIB and stage III. It should be noted that we did not have children classified in stage I in this study and that, from this, we developed the research with children in stages II and III. To know how the development of musical simultaneity in the students of a musical instrument occurs is a way of providing subsidies for a pedagogical approach capable of reaching the expected results, leading the teacher to develop his method of teaching correctly, obtaining great fruits. Because understanding the stages of the development of the child, we can later organize and maybe even develop a new method of teaching music that respects the individual development and the diversities in our society in the XXI century. From the obtained results, we can observe that the musical understanding is not in a determined age group, and can vary according to the interaction with the medium of which each individual participates. This is due to the access and interest that each one has through the musical language in their daily life.
Description: Este trabalho procura analisar o desenvolvimento da compreensão da simultaneidade musical de crianças estudantes de música residentes na cidade de Manaus/AM. Seu referencial teórico é piagetiano. Contamos para a realização desta pesquisa com a participação de 13 crianças e jovens, 7 meninos e 6 meninas entre 8 e 17 anos de idade, estudantes dos Cursos de Extensão em Música da UEA. O estudo envolve a aplicação de um experimento e a entrevista semi-estruturada. O objetivo é analisar a compreensão da simultaneidade musical de crianças estudantes de música, a partir das respostas obtidas através do método clínico. Neste trabalho podemos identificar e analisar cada criança em suas respectivas etapas do desenvolvimento cognitivo musical. A partir do referencial teórico abordamos as etapas I, etapa IIA (tipos 1, 2 e 3), etapa IIB e a etapa III. Cabe ressaltar que não tivemos crianças classificadas na etapa I neste estudo e que, a partir disso, desenvolvemos a pesquisa com crianças das etapas II e III. Conhecer como ocorre o desenvolvimento da simultaneidade musical nos alunos de um instrumento musical é uma forma de fornecer subsídios para uma abordagem pedagógica capaz de chegar aos resultados esperados, levando o(a) professor(a) a desenvolver seu método de ensino de forma correta, obtendo ótimos frutos. Pois entendendo as fases do desenvolvimento da criança, posteriormente podemos organizar e talvez até desenvolver um novo método de ensino da música que respeite o desenvolvimento individual e as diversidades na nossa sociedade em pleno século XXI. A partir dos resultados obtidos, podemos observar que a compreensão musical não se encontra numa faixa etária determinada, podendo variar conforme a interação com o meio do qual cada indivíduo faz parte. Isso se deve ao acesso e ao interesse que cada um tem pela linguagem musical no seu cotidiano.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/handle/riuea/863
Appears in Collections:ESAT - Trabalho de Conclusão de Curso



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons