DSpace logo

Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/798
Título: O uso dos softwares educativos tuxmath e gcompris: uma proposta para o ensino da matemática no 5º ano do ensino fundametal
Autor(es): Pinheiro, Aldir Cortez
Palavras-chave: Ensino;Software Educativo;Matemática;Ensino fundamental;gcompris;tuxmath
Data do documento: 1-Mar-2018
Editor: UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAZONAS
Abstract: The present Work talks about a teaching proposal with the use of the educational softwares TuxMath and GCompris in a group of 5th year of the Fundamental Teaching, accomplished at a Municipal School in the municipal district of Itacoatiara. It was aimed at with the research: to analyze the use of the educational softwares "TuxMath" and "GCompris" for the teaching of Mathematics and his/her impact in that process teaching-learning of the the 5th year-old students in a municipal public school of the city of Itacoatiara. Looking for through that proposal to obtain answers for their specific objectives: to identify the aspects socioeconomic of the discentes and his/her correlation in the difficulties of learning of the four mathematical operations; to analyze the student's experience in the use of mathematical educational softwares and the acting as the learning of the four mathematical operations after the use of the softwares "TuxMath" and "GCompris" and to evaluate the contribution of the Educational Softwares "TuxMath" and "GCompris" in the process of teaching-learning of Mathematics. In a cautious way the educational softwares were chosen for the graduation work, for presenting characteristics, of analysis and debate, explained in the context of the discipline of Mathematics, in way to make possible the students a new middle of learning regarding the mathematical operations, transforming the more entertaining and pleased education atmosphere of studying. And proposing to the teacher the use of technological resources as didactic material in the development of their classes, where through his/her technical training in the handling of the computer and of the softwares used in the development of that study, it woke up in the teacher a wider vision in the sense of the use of technologies in classroom. Referred him work used the qualitative and quantitative methods, to reach their objectives. Tends as procedures of collections of data questionnaire with closed questions, activities, observations participativas and photographic registrations, conversations with the teacher and analyses of documents based this study. The theoretical embasamento of this followed definitions under the ideas in agreement with the revision of the literature, turning that one of the primordial factors for the obtaining of the success in the use of the computer science in the education is the teacher's training before that new education reality. To the I finish of that research, we saw that these technological resources are not just used as a technology eventually promising for the education, more than that, they are adopted as an important methodological tool in the students' cognitive development.
Descrição: O presente Trabalho discorre sobre uma proposta de ensino com a utilização dos softwares educativos TuxMath e GCompris em uma turma de 5º ano do Ensino Fundamental, realizada em uma Escola Municipal no município de Itacoatiara. Objetivou-se com a pesquisa: analisar a utilização dos softwares educativos “TuxMath” e “GCompris” para o ensino de Matemática e seu impacto nesse processo ensino-aprendizagem dos alunos do 5º ano em uma escola pública municipal da cidade de Itacoatiara. Buscando por meio dessa proposta obter respostas para os seus objetivos específicos: identificar os aspectos socioeconômicas dos discentes e sua correlação nas dificuldades de aprendizagem das quatro operações matemáticas; analisar a experiência do aluno no uso de softwares educativos matemáticos e o desempenho quanto a aprendizagem das quatro operações matemáticas após a utilização dos softwares “TuxMath” e “GCompris” e avaliar a contribuição dos Softwares Educativos “TuxMath” e “GCompris” no processo de ensino-aprendizagem de Matemática. De forma cautelosa os softwares educativos foram escolhidos para o trabalho de graduação, por apresentar características, de análise e debate, explanados no contexto da disciplina de Matemática, de maneira a possibilitar aos alunos um novo meio de aprendizagem com relação às operações matemáticas, transformando o ambiente educacional mais divertido e prazeroso de estudar. E propondo ao professor o uso de recursos tecnológicos como material didático no desenvolvimento de suas aulas, onde através de sua capacitação técnica no manuseio do computador e dos softwares utilizados no desenvolvimento desse estudo, despertou no professor uma visão mais ampla no sentido do uso de tecnologias em sala de aula. O referido trabalho utilizou os métodos qualitativo e quantitativo, para alcançar seus objetivos. Tendo como procedimentos de coletas de dados questionário com perguntas fechadas, atividades, observações participativas e registros fotográficos, conversas com o professor e análises de documentos fundamentaram este estudo. O embasamento teórico deste seguiu definições sob as ideias de acordo com a revisão da literatura, versando que um dos fatores primordiais para a obtenção do sucesso na utilização da informática na educação é a capacitação do professor perante essa nova realidade educacional. Ao termino dessa pesquisa, vimos que estes recursos tecnológicos não são utilizados apenas como uma tecnologia eventualmente promissora para a educação, mais do que isso, são adotadas como uma ferramenta metodológica importante no desenvolvimento cognitivo dos alunos.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/handle/riuea/798
Aparece nas coleções:CESIT - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação



Este item está licenciada sob uma Licença Creative Commons Creative Commons