DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/699
Title: Transporte fluvial Estreitamento as distâncias econômicas e sociais entre Mocambo do Arari e cidade de Parintins
Other Titles: River transport: Narrowing the economic and social distances between Mocambo do Arari and the city of Parintins
Authors: Soares, Moisés
Keywords: Transporte Fluvial;Amazonas;Parintins;Ensino;Geografia
Issue Date: 3-Oct-2017
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Abstract: In the Amazon river transport is a mode almost exclusively for the circulation of people, products and information, always being present from past times of the colonization process, integration of the State of Amazonas to the center of South of Brazil and articulation to the world market. At the edge of Parintins City, there is a frequent flow of boats using the river as river linkages between the urban area of ​​the municipality, cities and the surrounding riverside communities. The research work sought to understand the dynamics of river transport networks and the importance of regional vessels and their influence on the social and economic context of inland navigation, especially between Mocambo do Arari and Parintins-AM. The research was based on the dialectic in order to understand the contradictions and conflicts that the line boat presents. As observations are made in loco, verifying the types of regional vessels allows the flow of people and product flow, travel intensities and the qualities of services offered to passengers in this line of recreation. Questionnaire was applied to passengers and informal conversations with shipowners and shipping authorities. In this way the research evidences the contributions of the line boat in the life of people and localities, conflicts and contradictions present in the inland navigation generated mainly by the State, that prevents the development of this modal, awakening new looks of the students contextualizing the river transport network with the contents for the teaching of geography in the riverside reality, since the rivers are necessary elements for the socio-spatial organization of the Amazon region.
Description: Na Amazônia o transporte fluvial é um modal quase exclusivo para circulação de pessoas, produtos e informações, sempre estando presente desde tempos pretéritos do processo de colonização, integração do Estado do Amazonas ao centro sul do Brasil e articulação ao mercado mundial. Na orla da Cidade Parintins é frequente fluxo de embarcações utilizando o rio como vias de ligação fluviais entre a área urbana do município, cidades e as comunidades ribeirinhas circunvizinhas. O trabalho de pesquisa procurou compreender a dinâmica das redes de transportes fluviais e a importância das embarcações regionais e suas influências no contexto social e econômico na navegação interior, em especial entre Mocambo do Arari e Parintins-AM. A pesquisa apoiou-se na dialética com intuito de compreender as contradições e conflitos que o barco de linha apresenta. Sendo feitas observações in lócus, verificando quais os tipos de embarcações regionais possibilita o fluxo de pessoas e escoamento de produtos, intensidades de viagem e a qualidades de serviços oferecidos aos passageiros nesta linha de recreio. Foi aplicado questionário aos passageiros e conversas informais com armadores e autoridades responsáveis pela navegação. Dessa forma a pesquisa evidencia as contribuições do barco de linha na vida de pessoas e localidades, conflitos e contradições presentes na navegação interior gerado principalmente pelo Estado, que impede o desenvolvimento desse modal, despertando novos olhares dos alunos contextualizando a rede de transporte fluvial com os conteúdos para o ensino de geografia na realidade ribeirinha, pois os rios são elementos necessários para a organização sócio-espacial da região amazônica.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/handle/riuea/699
Appears in Collections:CESP - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons