DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/664
Title: Formação do Professor enquanto educador ambiental no curso de Licenciatura em Geografia
Other Titles: Teacher training as an environmental educator in the degree course in Geography
Authors: Batalha, Cláudia Cristina
Keywords: Educação Ambiental;Formação de Professor;Licenciatura em Geografia
Issue Date: 20-Sep-2017
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Abstract: The University as a space for research and production of knowledge is fundamental for the formation of the environmental educator. This need to understand the environmental theme for geography teacher training is a fundamental strategy for the consolidation of environmental education developed in the Brazilian formal education system, promoting the knowledge of the various concepts of the environment, starting point for the construction of environmental knowledge of the teacher in formation. According to what the National Curricular Parameters (NCPs) suggest, the environment is a cross-cutting theme, perspective, Environmental Education should be contained in all disciplines. This work aims to understand how the teachers graduated in Geography by the Center for Higher Studies of Parintins / UEA, are working in basic education Environmental Education, and if these consider themselves able to work on this theme according to the training received at this Center. The qualitative approach was used because the qualitative research works with abstract questions and with the clarity of the object to be studied. The research population was 6 (six) geography professors graduated by CESP-UEA, and the methodology used consisted of the application of a semi-structured questionnaire that According to the positions of the teachers, it was possible to understand the performance of their work and the knowledge related to Environmental Education. From the considerations analyzed, it became important to know how the 06 teachers investigated approach Environmental Education within the educational process, since it is from the understanding about the socio-environmental problems of these teachers, that there will be an evident manifestation of the critical subject that will form. The commitment of the teacher in the area of ​​education, in particular that of the teacher of geography in Environmental Education is essential, it is known that a professional with skills capable of exposing a consumer society of the environment, where capitalism reigns, is necessary, what the harms the planet will suffer if it is not able to make the value of environmental education understandable.
Description: A Universidade como espaço de investigação e produção do saber é fundamental para a formação do educador ambiental. Essa necessidade da compreensão da temática ambiental para formação do professor de geografia é uma estratégia fundamental para a consolidação da educação ambiental desenvolvida no sistema formal de ensino brasileiro, promovendo os conhecimentos dos diversos conceitos de meio ambiente, ponto de partida para a construção do saber ambiental do professor em formação. De acordo com o que sugere os Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs), o meio ambiente é um tema transversal, sendo assim, nessa perspectiva, a Educação Ambiental deve estar contida em todas as disciplinas. Este trabalho tem como objetivo compreender de que forma os professores formados em Licenciatura em Geografia pelo Centro de Estudos Superiores de Parintins/UEA, estão trabalhando no ensino básico a Educação Ambiental, e se estes se consideram aptos a trabalhar esse tema de acordo com a formação recebida nesse Centro. Utilizou-se a abordagem de cunho qualitativo, pois a pesquisa qualitativa trabalha com questões abstratas e com a clareza do objeto a ser estudado. A população investigada foram 6 (seis) professores de geografia graduados pelo CESP-UEA, e a metodologia utilizada consistiu na aplicação de um questionário semi-estruturado que de acordo com o posicionamentos dos professores pôde-se compreender o desempenho de seus trabalhos e o conhecimento relacionados à Educação Ambiental. A partir das considerações analisadas, tornou-se importante saber o modo de como os 06 professores investigados abordam a Educação Ambiental dentro do processo educativo, pois é a partir da compreensão sobre os problemas socioambientais desses professores, que haverá uma manifestação evidente do sujeito crítico que irá se formar. O comprometimento do professor na área de educação, em particular o do professor de geografia em Educação Ambiental é essencial, sabe-se que se faz necessário um profissional com habilidades capaz de expor para uma sociedade consumidora do meio, onde o capitalismo impera, quais os malefícios que o planeta sofrerá se não for capaz de fazer entender o valor da educação ambiental.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/handle/riuea/664
Appears in Collections:CESP - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Formação do Professor enquanto educador ambiental no curso de Licenciatura em Geografia.pdf153,73 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons