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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.authorCelani, Julyanne Litaiff-
dc.date.available2024-02-27-
dc.date.available2024-02-29T13:37:13Z-
dc.date.issued2023-03-03-
dc.identifier.urihttp://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5556-
dc.description.abstractEvaluate the training process of Nursing course students for practice in Primary Health Care (PHC) at a public university in Amazonas. Method: Documentary, descriptive and exploratory study, with a quantitative approach, carried out in University of the State of Amazonas (UEA), at the Higher School of Science Unit Health (ESA). The documents selected for the research included the Pedagogical Project of the Nursing Course (PPC) and the Teaching Plans for the mandatory subjects of the graduation. Results: 33 specific skills listed in the PPC were listed regarding the training profile of nursing graduates that were included within of the 9 Nurse competencies according to the National Primary Care Ordinance (PNAB). It was possible to identify that, of the 46 mandatory subjects of the course, 16 cover content specific to PHC. Activities at this level of attention are more concentrated at the end of the degree during internships, and that 36.5% of the total nursing course workload is aimed at APS. Conclusion: This study points to the possibility of advances in the process of Nurse training, proposing the inclusion of students in PHC from the first periods, include more theoretical and practical themes in the disciplines to solidly support your preparation to perform with excellence in this essential level of health carept_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade do Estado do Amazonaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAtenção primária à saúdept_BR
dc.subjectEnfermagem em saúde comunitáriapt_BR
dc.subjectPrimary health carept_BR
dc.subjectCommunity health nursingpt_BR
dc.titleA formação do (a) enfermeiro (a) para Atenção Primária à Saúde em uma universidade pública no Amazonaspt_BR
dc.title.alternativeThe training of nurses for Primary Health Care at a public university in Amazonaspt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.date.accessioned2024-02-29T13:37:13Z-
dc.contributor.advisor1Portela, Ana Paula de Carvalho-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1157770342605532pt_BR
dc.description.resumoAvaliar o processo formativo de acadêmicos do curso de Enfermagem para atuação na Atenção Primária à Saúde (APS) em uma universidade pública no Amazonas. Método: Estudo documental, descritivo e exploratório, com abordagem quantitativa, realizado na Universidade do Estado do Amazonas (UEA), na Unidade da Escola Superior de Ciências da Saúde (ESA). Os documentos selecionados para a pesquisa incluíram o Projeto Pedagógico do Curso de Enfermagem (PPC) e os Planos de Ensino das disciplinas obrigatórias da graduação. Resultados: Foram alistadas 33 competências específicas elencadas no PPC referente ao perfil de formação do egresso de enfermagem que estavam contempladas dentro das 9 competências do Enfermeiro segundo a Portaria Nacional de Atenção Básica (PNAB). Foi possível identificar que, das 46 disciplinas obrigatórias do curso, 16 abordam conteúdos específicos da APS. Atividades neste nível de atenção estão mais concentradas no final da graduação durante os estágios, e que 36,5% da carga horária total do curso de enfermagem é voltado para APS. Conclusão: Este estudo aponta para a possiblidade de avanços no processo de formação do Enfermeiro, propondo a inserção dos discentes na APS desde os primeiros períodos, incluir mais temáticas teóricas e práticas nas disciplinas para embasar solidamente sua preparação para atuar com excelência neste essencial nível de atenção à saúdept_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
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dc.publisher.initialsUEApt_BR
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