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dc.contributor.authorReis, Karina da Silva-
dc.date.available2024-02-27-
dc.date.available2024-02-29T13:35:22Z-
dc.date.issued2023-03-03-
dc.identifier.urihttp://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5550-
dc.description.abstractAnalyze the managerial skills developed by nurses graduating from a university in the north of the country and specific objectives: describe the sociodemographic profile of nurses graduating from the Undergraduate Nursing course; identify the content of the managerial functions experienced in academic training, verify the managerial functions developed by graduates in their work process and reveal the challenges faced in management practice by these nurses. Methodology: this is research with a quantitative, descriptive approach. Results: from the data collected, the training process and the need to train competent and qualified nurses to work on all fronts of the health service, with emphasis on nursing management, where 26.8% are involved in service management, were observed. , motivating them to act as managers mainly to acquire experience and for this performance, 25.5% completed some specialization in management. Of the graduates inserted into the role of managers, 65.5% agreed that the skills necessary for the manager, such as leadership, teamwork, communication, among others, were developed during the undergraduate training process, where 34% evaluated their performance within its field of activity as good or excellent. Conclusion: the research highlights the importance of developing management skills for nurses. Improving these skills can be achieved through more in-depth discussions about administration and management within the academic environment. It was also possible to observe the trajectory of graduates since graduation, evaluating how the skills acquired throughout the course impact their performance within the job market. It also allows us to visualize the adequacy of the course's curricular structure in relation to national curricular guidelines that aim to train generalist, critical and reflective nurses, with technical-scientific, ethical-political and socio-educational skillspt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade do Estado do Amazonaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação em enfermagempt_BR
dc.subjectEstudantes de enfermagempt_BR
dc.subjectMercado de trabalhopt_BR
dc.subjectRecursos humanos em saúdept_BR
dc.titleGestão em enfermagem e saúde: um estudo com enfermeiros egressos de uma universidade públicapt_BR
dc.title.alternativeNursing and health management: a study with nurses who graduated from a public universitypt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.date.accessioned2024-02-29T13:35:22Z-
dc.contributor.advisor1Nascimento, Jucimary Almeida do-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6930368237205211pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4702166287955200pt_BR
dc.description.resumoAnalisar as competências gerenciais desenvolvidas por enfermeiros egressos de uma universidade do norte do país e como objetivos especificos: descrever o perfil sociodemográfico dos enfermeiros egressos do curso de Graduação em Enfermagem; identificar o conteúdo das funções gerenciais vivenciadas na formação acadêmica, verificar as funções gerenciais desenvolvidas pelos egressos no seu processo de trabalho e revelar os desafios enfrentados na prática gerencial por estes enfermeiros. Metodologia: trata-se de uma pesquisa de abordagem quantitativa do tipo descritiva. Resultados: a partir dos dados coletados foi observado o processo formativo e a necessidade de formar enfermeiros competentes e habilitados para atuar em todas as frentes do serviço de saúde, com destaque a gestão de enfermagem, onde 26,8% estão inseridos na gestão de serviços, motivando-os a atuar como gestores principalmente para adquirir experiência e para tal desempenho 25,5% realizaram alguma especialização em gestão. Aos egressos inseridos dentro do papel de gestores, 65,5% concordaram que as competências necessárias para o gestor, tais como liderança, trabalho em equipe, comunicação, dentre outras, foram desenvolvidas ainda no processo formativo na graduação, onde 34% avaliaram seu desempenho dentro do seu campo de atuação como bom ou ótimo. Conclusão: a pesquisa destaca a importância do desenvolvimento de habilidades gerenciais para os enfermeiros. O aprimoramento dessas habilidades pode ser alcançado por meio de discussões mais aprofundadas sobre administração e gerência dentro do ambiente acadêmico. Foi possível observar ainda a trajetória dos egressos desde a graduação, avaliando como as habilidades adquiridas ao longo do curso impactam no desempenho dentro do mercado de trabalho. Permite-se ainda visualizar a adequação da estrutura curricular do curso frente as diretrizes curriculares nacionais que visam formar enfermeiros generalistas, críticos e reflexivos, com competências técnico-científicas, ético-políticas e sócioeducativaspt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
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dc.publisher.initialsUEApt_BR
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