DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5142
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFaçanha, Larissa da Silva-
dc.date.available2023-10-05-
dc.date.available2023-10-06T15:14:34Z-
dc.date.issued2023-03-27-
dc.identifier.urihttp://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5142-
dc.description.abstractThe present study aims to investigate the feasibility of using TDICs as an educational tool in teaching chemistry in the city of Tefé, Amazonas. It is research lasted two years and was carried out in three distinct stages, as part of the extension activities promoted by the Tefé Campus (CEST-UEA) of the University of State of Amazonas. At each stage, work methodologies were used specific and targeted to achieve the proposed research objectives. We noticed In this study, the interviewed teachers do not use TDICs due to lack of mastery and training. Furthermore, all interviewed teachers disagree that the use of TDICs in the classroom increase interactivity between students and teachers, considering that, in their opinion, the use of TDICs only favors the individualization of teaching. You data obtained are worrying and suggest that the teachers interviewed have a mistaken view on the use of TDICs in the teaching and learning process, since who disagree that its use can increase interactivity between students and teachers. You students positively evaluated the methodology used in this research and stated that the class became more attractive and dynamic. This evaluation highlights the effectiveness of the approach chosen and student engagement during the learning process. In addition Additionally, most students performed satisfactorily on the geometry quiz. molecular, when TDICs were used. Therefore, the use of TDICs in the classroom class can be an effective strategy to break the class routine and spark interest of students in the content covered. This may favor a better understanding deep and interactive knowledge, and teachers must be trained and encouraged to use these technologies to improve the quality of teaching.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade do Estado do Amazonaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTDICspt_BR
dc.subjectTDICspt_BR
dc.subjectAplicativos móveispt_BR
dc.subjectMobile appspt_BR
dc.subjectEnsino de Químicapt_BR
dc.subjectChemistry teachingpt_BR
dc.subjectGeometria molecularpt_BR
dc.subjectGeometry molecularpt_BR
dc.titleO Papel das TDICS No Ensino De Química: Investigando a Contribuição de Aplicativos de Smartphone para o Ensino de Geometria Molecularpt_BR
dc.title.alternativeThe Role of TDICS in Chemistry Teaching Investigating the Contribution of Smartphone Applications to the Teaching of Molecular Geometrypt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.date.accessioned2023-10-06T15:14:34Z-
dc.contributor.advisor1Florindo, Caio César Ferreira-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5188604740015151pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3826788037676931pt_BR
dc.description.resumoO presente estudo tem como objetivo investigar a viabilidade do uso das TDICs como ferramenta educacional no ensino de química na cidade de Tefé, Amazonas. Esta pesquisa teve duração de dois anos e foi realizada em três etapas distintas, como parte das atividades de extensão promovidas pelo Campus Tefé (CEST-UEA) da Universidade do Estado do Amazonas. Em cada etapa, foram empregadas metodologias de trabalho específicas e direcionadas para alcançar os objetivos propostos da pesquisa. Notamos neste estudo que os professores entrevistados não utilizam as TDICs por falta de domínio e capacitação. Além disso, todos os professores entrevistados discordam que o uso de TDICs em sala de aula aumenta a interatividade entre alunos e professores, considerando que, na opinião deles, o uso de TDICs apenas favorece a individualização do ensino. Os dados obtidos são preocupantes e sugerem que os professores entrevistados possuem uma visão equivocada sobre o uso das TDICs no processo de ensino e aprendizagem, uma vez que discordam que seu uso pode aumentar a interatividade entre alunos e professores. Os alunos avaliaram positivamente a metodologia utilizada nesta pesquisa e afirmaram que a aula ficou mais atrativa e dinâmica. Essa avaliação ressalta a eficácia da abordagem escolhida e o engajamento dos estudantes durante o processo de aprendizagem. Além disso, a maioria dos alunos teve um desempenho satisfatório no questionário de geometria molecular, quando as TDICs foram utilizadas. Portanto, a utilização de TDICs em sala de aula pode ser uma estratégia eficaz para quebrar a rotina das aulas e despertar o interesse dos alunos nos conteúdos abordados. Isso pode favorecer uma compreensão mais profunda e interativa do conhecimento, e os professores devem ser capacitados e incentivados a utilizar essas tecnologias para melhorar a qualidade do ensino.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initialsUEApt_BR
Appears in Collections:CEST - Trabalho de Conclusão de Curso



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.