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dc.contributor.authorTRILHA, Mário-
dc.contributor.authorPÁSCOA, Márcio-
dc.contributor.authorMONTEIRO, Guilherme-
dc.date.available2023-09-13-
dc.date.available2023-09-13T18:26:11Z-
dc.date.issued2023-09-01-
dc.identifier.isbn978-65-00-64836-2pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5032-
dc.description.abstractMusical circles flourished in eigteenth century Brazil, most of the music was supplied by Afro-Brazilian musicians, they were Chapel Masters and organists. The Portuguese Court departed to Brazil in November 1807, just before the arrival in Lisbon of Junot’s troops. The 12 years presence of the portuguese royal family in Rio de Janeiro radically improves the musical life in Brazil, with a new production of keyboard music mainly for the aristocratic and bourgeois young pupils. The main composers for keyboard music in the tropical court were: José Maurício Nunes Garcia and Marcos Portugal José Maurício Nunes Garcia (b Rio de Janeiro, 1767; d there, 1830). He was priest and mestre de capela of Rio´s Cathedral from 1798 and of the royal chapel from 1808. In 1821, he composed the first brazilian pianoforte method: first and second parts with a set of 12 lessons, and a third part with six Fantasias. Marcos Portugal, or Marco Portogallo (b Lisbon,1762; d Rio de Janeiro, 1830). He was the most famous Luso-Brazilian composer ever. In 1811, he was urgently called by the Prince Regent to go and serve Him in Rio’s Court. The Portuguese Monarch reserved to Marcos Portugal the post of music master to his son and daughters. As Master of Their Royal Highness, he composed, between 1811-17, solo keyboard pieces for his royal pupils. In 1824, he became a Brazilian citizen.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade do Estado do Amazonaspt_BR
dc.relation.ispartofColeção Clinâmenpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectJosé Maurício Nunes Garciapt_BR
dc.subjectMarcos Portugalpt_BR
dc.subjectMúsica para teclapt_BR
dc.subjectPianopt_BR
dc.subjectCravopt_BR
dc.subjectÓrgãopt_BR
dc.titleMúsica para tecla solo de José Maurício Nunes Garcia e Marcos Portugalpt_BR
dc.typeLivropt_BR
dc.date.accessioned2023-09-13T18:26:11Z-
dc.description.resumoVários círculos musicais floresceram no Brasil setecentista, a maior parte da música estava sob responsabilidade de artistas afro-brasileiros, que desempenhavam as funções de organista e mestre de capela. A corte portuguesa se transferiu para o Brasil em novembro de 1807, escapando das tropas invasoras de Junot. Os 12 anos da presença da família real portuguesa no Rio de Janeiro desenvolveram fortemente a vida musical no país, com uma nova produção de música para tecla, destinada primordialmente aos pupilos aristocratas e burgueses. Os dois principais compositores para tecla na corte tropical foram: José Maurício Nunes Garcia e Marcos Portugal. José Maurício Nunes Garcia (Rio de Janeiro, 1767-1830). Padre e mestre de capela da catedral do Rio, desde 1798 e da Real Capela, a partir de 1808. Compôs, em 1821, o primeiro método brasileiro para pianoforte, dividido em duas partes, cada um com 12 lições e uma terceira parte com seis Fantasias. Marcos Portugal, ou Marco Portogallo (Lisboa, 1762-Rio de Janeiro, 1830). Foi o mais renomado compositor luso-brasileiro de todos os tempos. Em 1811, foi convocado, com urgência, para servir ao Príncipe Regente na corte carioca. O monarca português concedeu a Marcos Portugal os cargos de Mestre de Suas Altezas. Compôs, entre 1811-1817, como professor das Infantas, peças para tecla solo. Em 1824, adquiriu a nacionalidade brasileira.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initialsUEApt_BR
Appears in Collections:PPGLA - Livros Acadêmicos

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