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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.authorNegreiros, Wender de Oliveira-
dc.date.available2023-07-31-
dc.date.available2023-08-07T15:49:24Z-
dc.date.issued2022-10-14-
dc.identifier.urihttp://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4961-
dc.description.abstractConstruction of an educational technology based on evidence from the literature on asthma for family members and caregivers, identifying the knowledge available in the scientific literature on the subject and producing educational technology with a more simplified language for the target audience. Method: methodological research carried out in two stages, the first integrative literature review and the second the actual production of educational technology. Results: 15 scientific articles were included, 8 from SciELO (54%) and 7 from Medline (46%). Of these, 2 (14%) scientific articles were published in English, 9 (60%) articles in Portuguese and English and 4 (26%) articles in Portuguese. In the first stage, 10 generating themes were identified in the literature review, which guided the production of educational technology in the second stage, which accounted for 29 pages, the production of the Guide on Asthma for Families and Caregivers, addressed within the proposal the synthesis of content and promotion of health. The review showed that there is a large amount of knowledge available in the literature on asthma, however, this knowledge is aimed at the academic public or the scientific community, there was a need to produce educational technologies with information aimed at patients or caregivers. This amount of information contributed to the construction and production of educational technology that aims to computerize and share a qualified method of care for family members and caregivers about asthma, with more accessible and adapted language for a better understandingpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade do Estado do Amazonaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAsmapt_BR
dc.subjectQualidade de vidapt_BR
dc.subjectEducação em saúdept_BR
dc.titleTecnologia educacional sobre asma para familiares e cuidadores: produção baseada em evidênciapt_BR
dc.title.alternativeEducational technology on asthma for family members and caregivers: evidence-based productionpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.date.accessioned2023-08-07T15:49:24Z-
dc.contributor.advisor-co1Teixeira, Elizabeth-
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6939587645193038pt_BR
dc.contributor.advisor1Ferreira, Darlisom Sousa-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5657330710281879pt_BR
dc.contributor.referee1Ferreira, Darlison Sousa-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5657330710281879pt_BR
dc.contributor.referee2Castro, Fernanda Farias de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/5428039351010359pt_BR
dc.contributor.referee3Rocha, Gisele dos Santos-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/3275706245626649pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9244852556235314pt_BR
dc.description.resumoConstrução de uma tecnologia educacional baseada em evidências da literatura sobre asma para familiares e cuidadores, identificando os conhecimentos disponíveis na literatura científica sobre o tema e produzindo a tecnologia educacional com uma linguagem mais simplificada ao público-alvo. Método: pesquisa metodológica realizada em duas etapas, a primeira revisão integrativa da literatura e a segunda a produção propriamente dita da tecnologia educacional. Resultados: foram incluídos 15 artigos científicos, sendo 8 da SciELO (54%) e 7 da Medline (46%). Destes, 2 (14%) artigos científicos foram publicados em língua inglesa, 9 (60%) artigos na língua portuguesa e inglesa e 4 (26%) artigos em língua portuguesa. Na primeira etapa identificou-se 10 temas geradores na revisão da literatura, que norteou a produção da tecnologia educacional na segunda etapa, que contabilizou 29 páginas a produção do Guia sobre Asma para Familiares e Cuidadores abordou dentro da proposta a síntese de conteúdo e promoção a saúde. A revisão mostrou que existe uma quantidade grande de conhecimentos disponíveis na literatura sobre asma, no entanto, estes conhecimentos são voltados para o publico acadêmico ou do meio científico, observou-se a necessidade de produção de tecnologias educacionais com informações voltadas para pacientes ou cuidadores. Essa quantidade de informações contribuiu para construção e produção da tecnologia educacional que tem este intuito de informatizar e compartilhar método qualificado dos cuidados para familiares e cuidadores sobre asma, com linguagem mais acessível e adaptada para uma melhor compreensãopt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
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dc.publisher.initialsUEApt_BR
Aparece nas coleções:ESA - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação

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